Rheden pleit voor 30 kilometer per uur op N785

0279847_30-kmzone.jpg
Linda Stelma

VELP/DE STEEG – Maak alsnog een 30-kilometerzone van de N785 door de bebouwde kom van Velp en Rozendaal. Dat bepleit de gemeente Rheden bij de provincie Gelderland.

De N785 is een provinciale weg die ook door de bebouwde kom van Velp en Rozendaal loopt. De provincie Gelderland heeft groot onderhoud gepland aan de weg voor 2026. Het gaat dan om het deel tussen de rotondes bij de Daalhuizerweg en de Zutphensestraatweg (Ringallee, Beukenweg, Beekhuizenseweg). Omwonenden trokken in 2022 al aan de bel bij de provincie toen ze hoorden dat er groot onderhoud op de planning stond. Ook richtten ze de Belangengroep N785 Veilig en Leefbaar op. “We wilden graag meedenken over het veiliger maken van de weg”, vertelt een woordvoerder van de kerngroep. “Er gebeuren op deze weg veel bijna-ongelukken. Er staat een aantal scholen langs de route, er zijn de nodige sportveldern, ongeveer 150 uitritten en ook een behoorlijk aantal zijwegen.”

Drie keer zo hard

De Belangengroep N785 bood bij de provincie een petitie aan om de weg veiliger te maken. Zij wilde onder andere dat er na het onderhoud nog maar 30 kilometer per uur mocht worden gereden op de weg. Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland zou blijken dat dat het veiligst was. “Een botsing met 50 kilometer per uur komt bijna drie keer zo hard aan als een botsing met 30 kilometer per uur”, aldus de woordvoerder.
In de zomer van 2022 nam de provincie inderdaad een motie aan om dit stukje bebouwde kom aan te merken als GOW30, een nieuw wegtype dat het mogelijk maakt de snelheid ook op drukkere wegen binnen de bebouwde kom te verlagen. Maar verkeerskundigen gaven aan wel afremmende maatregelen in de weg te kunnen inbouwen, maar de snelheid niet te gaan verlagen naar dertig kilometer per uur, vertelt de woordvoerder.
In de provinciale stukken staat onder meer dat ‘50 kilometer per uur’ zorgt voor een vlottere doorstroming en dat er een risico is dat autobestuurders bij ’30 kilometer per uur’ mogelijk andere routes door de wijk en door Velp gaan nemen.’ Volgens een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland is dat niet aannemelijk, aldus de belangengroep, aangezien de woonwijken al een 30-kilometerzone zijn.
De belangengroep is nog steeds in gesprek met de gemeente Rheden en de provincie Gelderland om alsnog het nieuwe wegtype voor elkaar te krijgen. Daarbij blijft Veilig Verkeer Nederland betrokken. Maar tot nu toe zijn al die gesprekken zonder resultaat.

Plateau

In de raadsvergadering van 28 mei nam de gemeenteraad een motie van GroenLinks, PvdA en D66 aan waarin ze uitsprak dat het college aan de provincie Gelderland moet vragen om de snelheid op de N785 binnen de bebouwde kom alsnog te verlagen. Ook willen ze dat een aantal maatregelen die eerder was toegezegd door de provincie, zoals een plateau op de kruising bij de Jan Steenlaan, niet weg te bezuinigen.
De belangengroep is heel blij dat de motie is aangenomen, aldus de woordvoerder. “Het langzame verkeer moet echt beschermd worden, zeker nu de auto’s en landbouwvoertuigen groter en sterker worden en er ook steeds meer e-bikes rondrijden.” Een van de redenen dat de provincie de weg op 50 kilometer per uur wil houden, is om de doorstroom goed te houden. Maar volgens de woordvoerder is dat geen argument. “Als je op dit stuk 30 rijdt, dan doe je er in de praktijk maar 45 seconden langer over.”

Foto: Linda Stelma

De N785 bij Het Rhedens Rozendaal.

Meer foto's

De N785 bij het Rhedens Rozendaal. - Linda Stelma

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.