Home / Alle-Regiobode / Een Stief Kwartiertje: Fietstafel

Een Stief Kwartiertje: Fietstafel

Koningin Wilhelmina heb ik nooit gekend en ook heb ik haar biografie niet gelezen, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat ze ooit op een fiets heeft gezeten. Misschien een enkele keer om het gewone volk te tonen dat een vorstin ook gewoon kan zijn, maar als ze zou vernemen dat haar naam verbonden zou worden aan dé fietsstraat in Dieren zou ze zich wellicht omdraaien in haar graf, want in haar beleving is ze de fiets vroegtijdig ontstegen. Beatrix daarentegen ‘fietst’ nog steeds op de Posbank en dat is een bijzonder beeld, want ze fietst tegen de wind in en toch blijft haar haar zitten, omdat ze er waarschijnlijk drie koninklijke bussen lak op gespoten heeft. Willem Alexander heeft ooit de Gazelle bezocht en daar een rij fietsen omver gereden. Het koningshuis heeft dus een tweeslachtige verhouding tot de fiets, derhalve kunnen we het geen koninklijk vervoersmiddel noemen. Toch heeft de Gazelle het predicaat koninklijk gekregen in 1992 en is het bedrijf nog steeds aan de Wilhelminaweg gevestigd.

Er komt eerdaags meer aandacht voor de fiets, zowel in Dieren als in de hele gemeente Rheden. De fiets is de afgelopen maanden al in aanzien gestegen in het hele land, voornamelijk door de coronacrisis en het mooie weer. Ondanks die opleving heeft de fiets nog geen koninklijke status gekregen, maar als het aan de Stichting Fietsop1 ligt moet dat er een keer van komen. Deze nieuwe club heeft zich tot doel gesteld om het fietsen te promoten en daar doet ze door met een ‘fietstafel’ door de gemeente te trekken. De ‘fietstafel’ is een fraai geconstrueerd apparaat waarmee je echter even snel vooruitkomt als met de fiets van Beatrix op de Posbank. Desondanks moet de ‘fietstafel’ een beweging op gang brengen en mensen moeten er aanschuiven als ze ideeën hebben hoe het fietsen bevorderd kan worden, waardoor de fietsvriendelijkheid en de fietsveiligheid vergroot wordt.

Het moet allemaal in Dieren gebeuren, althans opgestart worden. Zo zal er ook een fietsmuseum in het dorp komen, eerst op betrekkelijk kleine schaal, maar naarmate de fiets populairder zal worden zal het museum meegroeien. Nu kent u een museum als de plek waar de tijd achteruitloopt of op z’n minst stilgezet is, maar de nieuwe stichting gaat ook daar beweging in brengen. Een fiets is actieve beweging in tegenstelling tot de passieve auto en een fiets is milieuvriendelijker dan een auto.

De Wilhelminaweg wordt dé fietsstraat van de toekomst, dat is het plan. Er komt een fietsroute die vanaf de IJssel over het horecapleintje door de as van het dorp loopt en dus over de Wilhelminaweg en vandaar naar het bosgebied met een afslag naar het kanaal, omdat de Stichting Beleef het Kanaal ook deelneemt aan het fietsplan, al heb ik begrepen dat dit niet voortkomt uit het feit, dat er zoveel fietsen in het kanaal gevonden zijn. Kortom, de stichtingen die het toerisme willen bevorderen, alsmede de ondernemers doen mee om de Veluwezoom dé fietsregio van Nederland te maken. Drenthe zal als fietsprovincie hijgend achteropraken. Een heideveld is aardig, maar toch een armoedig stukje afgeplagde natuur vergeleken met een bloeiende stuwwal.

De Wilhelminaweg is nu nog autovriendelijk en passend bij de vervoersvoorkeur van Wilhelmina, maar wellicht gaat dat veranderen als er ideeën op de fietstafel neergelegd worden met de welluidende titel: auto weg en Wilhelmina weg. Er is vast iemand die de Stichting voorstelt om de Wilhelminaweg om te dopen in Erik Breukinklaan, die heeft er meer geschiedenis dan Wilhelmina.

Desiderius Antidotum

Lees ook

Foi, foi: Bal gehakt

In un gezin in disse streek hadden ze un hundjen. Un leuk beest dat helemoal …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.