Home / Uncategorized / Deal or No Deal: Meer dan alleen een Nederlands spelprogramma

Deal or No Deal: Meer dan alleen een Nederlands spelprogramma

Ingezonden mededeling: 

BODY of CONTENT

Op zondag 27 Augustus 2006 veranderende het Nederlands televisielandschap voor goed. Op die dag werd de eerste aflevering van het spelprogramma Deal or No Deal uitgezonden op het voormalige televisiestation Tien. Dat dit de start was van één van de meest populaire programma’s van Nederland hadden presentator Beau van Erven Dorens en producent Endemol nooit durven dromen. Zeker omdat de invloed van Deal or No Deal verder reikte dan alleen maar Nederland. Tot op de dag van vandaag is het programma aanwezig in de harten van haar kijkers. Daarom blikken wij terug op de immense impact die Deal or No Deal heeft gehad.

Hoe het allemaal begon

Voor diegenen die tussen 2006 en 2009 onder een steen hebben geleefd, doen wij maar al te graag Deal or No Deal even uit de doeken. Tijdens dit 30 minuten durende programma krijgen de twintig kandidaten ieder een doosje met een ander geldbedrag. Diegene die het spel gaat spelen, speelt met zijn of haar eigen doos. Hij of zij mag kiezen welke andere dozen en het bijhorende bedrag onthuld worden. Hoe lager de bedragen in de koffers, hoe hoger het bedrag dat de bank zal aanbieden. Voor de speler is het van vitaal belang op een gunstig moment te stoppen. Dat kan zijn als hij of zij zeker is dat het bedrag in de koffer groter zal zijn dan wat de bank zal aanbieden of dat er zekerheid bestaat dat de bank meer geld heeft dan de speler. Het bod aannemen (Deal) of verder spelen (No Deal)? That’s the question!

Moest dit concept jou bekend in de oren klinken, dan was jij waarschijnlijk een fan van Miljoenenjacht. In dit programma werd er namelijk ook gebruikt gemaakt van verschillende rondes waarin verschillende kandidaten afvielen, geldkoffers en een grote som geld als hoofdprijs.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/FvZ5vFxAeU0″ frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

Internationale roem voor Deal or No Deal

Toch vielen niet alleen de Nederlandse kijkers als een blok voor dit programma. Er was ook veel internationale belangstelling, wat resulteerde in vele spin-offs. De meest bekende is ongetwijfeld Te Nemen Of Te Laten wat uitgezonden werd in België op de Nederlandse televisiezender Vijftv. Er kwam jammer genoeg geen derde seizoen. Dit was naar aanleiding van het overlijden van de presentator Dré “Felice” Steemans.

Ook in de andere buurlanden van Nederland, kon dit programma op succes rekenen. In Duitsland werd het uitgebracht onder de naam Deal or No Deal – Die Show der GlücksSpirale en in Frankrijk kreeg het programma de naam À prendre ou à laisser. In verschillende landen kwamen er zelfs meerdere versies op de markt waaronder Canada (Deal or No Deal Canada, Le Banquier) en de Verenigde Staten (Deal or No Deal, Vas o No Vas). Het blijkt dat ook prominente personen fan waren van het programma. Meghan Markle was namelijk één van de koffermeisjes en Donald Trump maakte zijn opwachting tijdens een gastoptreden in de spelshow.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/K-6jtXb6vUI” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

Meer dan alleen een televisieprogramma

De populariteit van Deal or No Deal was niet alleen het begin van verschillende programma’s maar ook van vele games, zowel in real-life als online. Ben jij fan van het televisieprogramma en wil jij graag eens een buitengewone feestavond of een vrijgezellenfeest organiseren? Dan is er de Citygame Deal or no Deal die jij kan uitvoeren in Nederland en België. De minimaal twaalf personen worden verdeeld in teams en het spel start wanneer beide teams hun eerste centen vergaard hebben. Na verschillende opdrachten zal blijken welk team het beste kan inschatten wanneer te stoppen of door te gaan. Tijdens dit spel zal de bank jou verschillende deals voorleggen via sms’jes. De Citygame kan het begin zijn van een onvergetelijke avond. Zeker als jij het koppelt aan een restaurantbezoek. Breng een bezoekje aan het vernieuwde restaurant de Luchte in Spankeren of ga langs bij De Korenmolen in Maasbommel en jouw avond is geslaagd!

Komt er een spellenavond aan en wil jij een uniek spel spelen? Dan zijn de vele gezelschapspellen die gebaseerd zijn op Deal or No Deal iets voor jou. De verschillende deelnemers hebben ieder een doos met daarin een onbekend geldbedrag. Elke speler beantwoordt één vraag en diegene die dat het snelste doet mag het spel spelen. Tijdens de eerste ronde zal de speler zes dozen wegspelen waarna de bank (in dit geval een machine) met hun eerste bod zal komen. Als het bod niet geaccepteerd wordt, zullen er nog maximaal vier rondes aankomen waarin de kandidaat dozen mag wegspelen. Het spel stopt wanneer de kandidaat ingaat op het definitieve bod of kiest voor de eigen doos.

Er zijn ook verschillende online games en applicaties van het spel ontstaan. Zo bracht onder andere Mindscape hun Deal Or No Deal uit dat gespeeld kan worden op de Nintendo DS en ook Betway Casino wijdde één van hun speelautomaten aan het populaire programma. Endemol kon niet achterblijven en daarom lanceerden zij een eigen webgame van het programma.

Wat zijn de toekomstverwachtingen van Deal or No Deal?

Jammer genoeg wordt het programma niet meer uitgezonden. Toch moeten de fans van Deal or No Deal de hoop niet opgeven. Erven Dorens ziet een comeback van het programma wel zitten namelijk. Hij vond Deal or No Deal een hartstikke leuke ervaring en zou graag terug willen aantreden als presentator. Voor diegene die in tussentijd willen genieten van een andere nagelbijtend gameshow bracht producer Endemol De weg naar het Miljoen op de markt waarbij de hoofdprijs kan oplopen tot maar liefst één miljoen euro.

Lees ook

Wie kent deze agapornissen?

DIEREN – Groot was de verbazing bij Marion Nap, bewoonster van de wijk Stenfert in …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.