Home / Brummen-Regiobode / Start campagne om geldzorgen bespreekbaar te maken

Start campagne om geldzorgen bespreekbaar te maken

GEM. BRUMMEN – Eind december ontving iedereen in de gemeente Brummen een opvallende kaart in de brievenbus. Deze kaart maakt deel uit van een gemeentelijke campagne waarin het voorkomen en tegengaan van schuldenproblematiek bij inwoners centraal staat.

“Juist door dit onderwerp bespreekbaar te maken en aan te geven waar mensen voor hulp en advies terecht kunnen, willen we inwoners met financiële problemen helpen”, zegt verantwoordelijk wethouder Eef van Ooijen. Reden om persoonlijk de eerste kaart te overhandigen aan Willem van de Bilt, consulent bij het Steunpunt Geld en Administratie in de gemeente Brummen.
Voor het gemeentebestuur is het bieden van hulp aan mensen die geldzorgen hebben belangrijk. “In onze gemeente hebben we een scala aan mogelijkheden om mensen te helpen. Maar nog beter is het als we met elkaar kunnen voorkomen dat mensen in financiële problemen komen”, legt Van Ooijen uit. “Daarom vragen we in de komende tijd aandacht voor dit probleem. Want er zijn meer mensen die geldzorg hebben dan we misschien denken. Één op de vijf huishoudens kan bijvoorbeeld onverwachte rekeningen niet meteen betalen. Dat mag niet leiden tot schaamte of sociaal isolement. Het is belangrijk om te weten dat er allerlei personen zijn die kunnen en willen helpen. En dat we regelingen hebben die ervoor zorgen dat je toch mee kunt doen aan activiteiten in onze samenleving.”

In de gemeente Brummen is het Steunpunt Geld en Administratie een belangrijk punt voor hulp en advies rondom geldzaken en allerlei administratieve aangelegenheden. Dit steunpunt wordt bemenst door deskundige medewerkers van Stichting Welzijn Brummen, die gratis hulp bieden. Wie een vraag heeft, kan iedere dinsdag tussen 9.00 en 12.00 uur binnenlopen bij het Tjark Rikscentrum in Eerbeek of op donderdag tussen 9.00 en 12.00 uur terecht in Plein Vijf. Daarnaast is het steunpunt op werkdagen bereikbaar via tel. 0575 – 561988.
Eén van de medewerkers van het Steunpunt is Willem van de Bilt. “Het is belangrijk dat mensen niet rond blijven lopen met geldzorgen. Erover praten is al een belangrijke eerste stap.” Hij is daarom blij met het initiatief om via een campagne extra aandacht te vragen voor dit onderwerp. “Zo’n actie kan het bewustzijn bij iedereen vergroten. Want het is goed dat we met elkaar proberen mensen met financiële problemen te steunen. Dat iemand geldzorgen heeft, merk je vaak aan kleine dingen. Iemand gaat bijvoorbeeld niet meer op stap of met vakantie. Verjaardagen van kinderen worden niet meer gevierd. Of enveloppen liggen ongeopend op een stapel. Je kunt grote problemen voorkomen door hier tijdig op in te springen. Wat zou het mooi zijn als we tijdig mogelijke probleemsituaties in beeld hebben en actie kunnen ondernemen. Als steunpunt kunnen we mensen helpen om een goed inzicht te krijgen in hun inkomsten en uitgaven. Of uitzoeken of ze recht hebben op toeslagen, aanvullende of bijzondere bijstand.” Van de Bilt laat weten dat ook de vrijwilligers van het budget adviescentrum daarbij een belangrijke rol vervullen.

Het Steunpunt Geld en Administratie heeft ook goede contacten met Team voor Elkaar. In samenwerking met dit wijkteam en PlanGroep wordt een traject schuldhulpverlening opgezet als er ernstige, moeilijk oplosbare schulden zijn. “Maar voorkomen is beter dan genezen”, stellen Van Ooijen en Van de Bilt gezamenlijk vast. Reden om iedereen informatie te geven over de impact van geldzorgen en om duidelijk te maken dat laagdrempelig, via het Steunpunt Geld en Administratie, een luisterend oor en een helpende hand aanwezig is.

Lees ook

Solotentoonstelling Sibyl Heijnen bij Espace Enny

LAAG-KEPPEL – Galerie Espace Enny in Laag-Keppel wijdt een solotentoonstelling aan de wereldwijd bekende en …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.