Home / Alle-Regiobode / Een Stief Kwartiertje: Cultuurgoed

Een Stief Kwartiertje: Cultuurgoed

De kasteelheer heeft het toch eerder voor mekaar dan zijn dorpsgenoten, die een bescheidener maar onderhoudsvriendelijker dak boven hun hoofd hebben. De kasteelheer en zijn dorpsgenoten in Loenen strijden al jaren voor renovatie van hun leefgebied en vooralsnog is de kasteelheer aan de winnende hand. Hij is weliswaar niet van adel en dus niet van de privileges, maar heeft kennelijk toch zo’n status weten op te bouwen dat hij zijn niet al te bescheiden optrekje Ter Horst kan renoveren. Hij heeft er twintig jaar over gedaan om zijn spaargeld en de nodige subsidies bij elkaar te schrapen om het kasteel in de oude glorie te herstellen. Mooi dat cultuurgoed overleeft.
Het dorp probeert al langer dan twintig jaar te overleven, maar kan niet met de renovatie beginnen zolang de N786 de rol van splijtzwam blijft spelen. De N786 is de doorgaande weg van Dieren naar Beekbergen en gaat dwars door Laag-Soeren, deels door Eerbeek, maar splijt Loenen, zeker door het vrachtverkeer van de papierfabrieken van Eerbeek. Jaren geleden waren alle lokale partijen het er al over eens dat het doorgaande (vracht)verkeer buiten de kernen om geleid moest worden, maar de provincie heeft zo haar eigen ideeën en vooral een eigen telmethode. De provincie ziet de stroom auto’s als een bruisende levensader, terwijl de Loenenaren het ervaren als een voorbijtrekkend doodseskader, dat weliswaar niet veel dood maar wel veel verderf zaait in het vredige Veluwse dorp.
Terwijl de Loenenaren al jaren roepen dat de telmethode van de provincie niet klopt gingen de provinciale rekenmeesters rustig voort met hun cijfermatig gegoochel. Ze gebruiken hun rekenkundige en vaak foutieve formules om hun politieke visie in te kleuren en tellen zo de gewenste uitkomst, zoals ze dat ook destijds bij de N348 van Dieren naar Zutphen hebben gedaan. Dat zou een rustige provinciale route worden terwijl de bewoners van Spankeren en Leuvenheim het idee hebben dat ze aan een snelweg wonen. En de Traverse in Dieren is voortgekomen uit het gesteggel over het doortrekken van de Noordtak over bestaand spoor en is verworden van een probleem met de trein tot een vrijbrief voor de auto. Eenieder weet inmiddels dat het autoverkeer alleen maar toeneemt, maar de provincie rijdt rondjes mee in het scala van het politiek opportunisme. In al die jaren zijn de belangen van bewoners met de mond beleden, maar even snel van het tekenbord gegleden en het Hart van Dieren is er vroegtijdig uitgesneden. Tja, dezer dagen ontkom je niet aan het rijmen.
Nu gaat de provincie weer in overleg met alle betrokkenen rond de N786. Langzamerhand begint in dit land door te dringen dat de inkleding van de samenleving ten dienste moet staan van die samenleving en al klinkt dat nog zo vanzelfsprekend, dat is het vaak niet. In Loenen is men optimistisch maar moet men zich wapenen. De plannen gaan weer voor onbepaalde tijd in de provinciale ijskast, maar als de Loenenaren hun dorp als een agrarische gemeenschap zien dan weten ze dat je met ronkende tractoren een heel eind komt.
Natuurlijk ligt het probleem niet alleen bij de provincie en de industrie, maar vooral bij ons, omdat we te pas en te onpas in de auto stappen omdat we die nu eenmaal hebben.
Binnen afzienbare tijd is het kasteel weer in de oude glorie hersteld. Het dorp moet nog even wachten. Soms duurt even een paar decennialang. Kasteel Ter Horst is cultuurgoed, het wachten van het dorp inmiddels ook.
Desiderius Antidotum

Lees ook

Omroepen presenteren samen Het Debat van het Oosten

ARNHEM – In het kader van de komende verkiezingen presenteren Omroep Gelderland en RTV Oost …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.