Home / Rheden-Regiobode / Ik vind: Finish

Ik vind: Finish

Ik vind: Finish

Met 1 november is ook de finish in zicht van de bouw van Traverse Dieren. Met de openstelling van de onderdoorgang in de Kanaalroute, ter hoogte van het spoor, komt er een einde aan meer dan vier jaar bouwen aan de doorgaande route door Dieren.
Hiermee komt, naar ik hoop, ook een einde aan de grote overlast op een aantal wegen door Dieren die in de afgelopen maanden te veel (omgeleid) verkeer hebben moeten verwerken, met alle nadelige gevolgen van dien, zoals (soms forse) ongevallen, schade aan het wegmeubilair en de wegen zelf en de omgevingsoverlast in de vorm van geluid en fijn stof.
Nu gaan we ervaren of de gekozen en gerealiseerde oplossing de problematiek heeft opgelost danwel verzacht. De ontvlechting van regionaal en lokaal verkeer doet veel wachttijd voor het verkeer verdampen en de oversteekbaarheid van de regionale route door de verdiepte ligging van de doorgaande weg is enorm verbeterd.
De discussie over de onduidelijkheid van bewegwijzering en routering bovenop de kruisingsvlakken ter hoogte van de Harderwijkerweg en Wilhelminaweg, is er daarentegen nog volop, waarbij vooral de fietsers er bekaaid zijn afgekomen. Maar ook voor automobilisten die niet bekend zijn is verkeerd voorsorteren eerder regel dan uitzondering.
Toch staan we hopelijk voor een groot aantal jaren goed gesteld en kan er nu gebouwd worden aan ontmoedigingsmaatregelen om het laatste doorgaand verkeer, dat toch de lokale routes kiest, te ontmoedigen. Denk aan het ombouwen van met verkeerslichten geregelde kruisingen naar rotondes, zoals eerder al in beleidsplannen is opgenomen, en het naar beneden bijstellen van snelheidslimieten.
Nu maar hopen dat die regionale doorgaande route het verkeer vlot gaat afwikkelen. Ik maak mij zorgen over de capaciteit van het kruispunt Burgemeester Willemsestraat – Burgemeester de Bruinstraat. Als veel doorgaand verkeer vanuit de richting Arnhem via de tunnelbak naar Apeldoorn gaat rijden, hoop ik dat er voldoende ‘groentijd’ is om dat verkeersaanbod op die kruising goed te verwerken. Anders zal er file in de tunnelbak ontstaan en kiest doorgaand verkeer alsnog voor de route binnendoor. En dat was nou net niet de bedoeling.
Laten we uitgaan van het positieve en, 20 jaar na aanvang, een borrel nemen op de oplevering van een project dat feitelijk is gestart na het besluit over het niet doorgaan van de Noordelijke Tak van de Betuweroute in 1999. Proost! En, bouwers, bedankt!

Dick Ottevanger,
Dieren

Lees ook

Olympisch skateboardsters nieuwe ambassadeurs Gazelle

DIEREN – Fietsfabriek Gazelle in Dieren heeft onlangs haar partnership met NOC*NSF verlangd. In de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.