Home / Alle-Regiobode / Retrospectief: De haven van Doesburg

Retrospectief: De haven van Doesburg

Deze week in Retrospectief een plaatje van de haven van Doesburg. Tegenwoordig de Turfhaven genoemd, maar in de periode waarin deze foto werd gemaakt gewoon de haven. Het ligt er vol schepen, sommige nog voorzien van zeilen. Het duidt erop dat dit een vooroorlogse foto is.

De haven is het centrum van bedrijvigheid in Doesburg. Veel bedrijven worden bevoorraad over het water en de GTW heeft er een grote overslagplaats. De vooroorlogse goederenloods daarvan staat er nog en wordt ontwikkeld voor recreatief gebruik. Er staan enkele lange goederentrams opgesteld. Links naast de kerk is het opvallende dak van wasserij IJsseltroom te zien. De naam was met grote letters op het dak geschilderd. Overigens is de tegenwoordig in gebruik zijnde naam Turfhaven niet zo heel vreemd, want er is in het verleden heel wat turf overgeslagen op deze plek.

Vooral na de oorlog ontwikkelde het wegvervoer zich stormachtig en dat betekende in rap tempo het einde van het tramtijdperk en daarna – wat langzamer maar even onvermijdelijk – het afnemen van de binnenvaart. De Doesburgse haven bood daarna een trieste aanblik, totdat het plan ontstond voor recreatief gebruik. De haven kreeg een nieuwe bestemming als passantenhaven voor pleziervaart op doorreis.

Eind 2010 vertrok de Betoncentrale uit de stad Doesburg en daarmee kwam een bijzonder terrein voor herontwikkeling beschikbaar. De gemeente kwam met een visie met o.a. een grotere passantenhaven, een grootschalig parkeergebied, een havencafé, een overnachtinglocatie voor campers, een permanente aanlegplaats voor historische schepen. Eén van de uitgangspunten was het behoud van de cultuurhistorische industriële uitstraling van het gebied. Voor het erfgoed betekende dit het handhaven en restaureren van de bestaande GTW-loods uit 1932, het handhaven van de bestaande portaalkraan en de kraanbaan en het handhaven van de aanwezige rijdende storttrechters. Het plan wordt langzamerhand uitgevoerd.

En is er een nieuwe haven. Transportbedrijf Rotra realiseerde een nieuwe kade met een containerterminal. De Doesburgse transporteur ziet (weer) mogelijkheden voor vervoer over water, waar de wegen steeds meer dichtslibben. Dus terwijl de oude haven een toeristische bestemming heeft gekregen, ontstond een kilometer verderop een nieuwe haven voor de beroepsvaart. Het kan verkeren.

Lees ook

Ik vind: Niet te hard na de drempel

Op de Arnhemsestraat in Brummen wordt veel te hard gereden. Tenminste, dat constateren de bewoners …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.