Home / Alle-Regiobode / Retrospectief: Station Klarenbeek

Retrospectief: Station Klarenbeek

In het archief van de NS zijn mooie plaatjes te vinden. Zoals deze uit 1959, gemaakt door fotograaf D.C. Gerdessen. Hij trok daarvoor naar Klarenbeek, om in één beeld het oude en het nieuwe station van Klarenbeek te kieken. In treintermen is Klarenbeek overigens Kbk.

Het station van Klarenbeek ligt op een kilometer buiten de bebouwde kom van het dorp. Op grondgebied van de gemeente Voorst, terwijl een ander deel van het dorp onder de gemeente Apeldoorn valt. Maar dat gebeurt wel vaker. Het station Voorst-Empe ligt bijvoorbeeld in de gemeente Brummen.

Het station werd geopend op 1 juni 1882. Dat was pas zes jaar na opening van de spoorlijn tussen Apeldoorn en Zutphen, dat deel uitmaakt van de zogenaamde Oosterspoorweg. Dat Klarenbeek geen station of zelfs maar een halte had, stond de Klarenbeekse ondernemer Krepel niet aan. Hij wilde graag een openbaar vervoerhalte nabij zijn snel groeiende fabriek. Zijn bedrijf had al wel een raccordement, een zijspoor, vanaf de hoofdlijn. Daarover werden echter geen passagiers vervoerd, vandaar Krepels inzet voor de komst van een station.
Dat lukte dus in 1882 en het dorp kreeg een stationsgebouw waarin niet alleen de spoorwegwachter woonde, maar waar ook enkele ruimten waren voor de stationsdienst.
In 1959 kwam er een nieuw station. Het was een gebouwtje van het type ‘Velsen Zeeweg’, getekend door architect W. Kloos. Het oude, witte, gebouw werd dat zelfde jaar afgebroken.

In 1959 is de Hoofdweg waaraan het station ligt een weliswaar al geasfalteerd, maar nog steeds erg smal. Hele overwegbomen sloten de straat af bij passage van een trein. En dat duurde op station Klarenbeek altijd langer, omdat het de enige plek op de lijn Apeldoorn-Zutphen is, waar twee treinen elkaar kunnen passeren. De bijzondere ligging van de perrons – aan beide zijden van de Hoofdweg – wordt in spoorwegkringen ‘bajonetligging’ genoemd.

Het in ’59 geopende stationnetje raakte aan het einde van de twintigste eeuw steeds meer vervallen en er kwam in 1989 een abri voor in de plaats, zoals op zo veel plaatsen waar stations sneuvelden onder de combinatie van verdergaande automatisering en bezuinigingen. Tegenwoordig rijdt overigens niet de NS, maar Arriva op de Oosterspoorweg.

Lees ook

Cursus Heggenvlechten brengt oud ambacht tot leven

BRUMMEN – De Heg en Haag Werkgroep Brummen start in november met een nieuwe cursus …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.