Home / Rheden-Regiobode / Ik vind: Doesburgsedijk

Ik vind: Doesburgsedijk

Waarom wil wethouder Klomberg zo overhaast de Doesburgsedijk afsluiten? Uit onderzoek door bureau Goudappel Coffeng blijkt dat afsluiting van de Doesburgsedijk maar slechts 5 procent minder verkeer op de Harderwijkerweg oplevert. Oftewel: het doel van het Traverse Project, het splitsen van regionaal en bestemmingsverkeer, is al bereikt. Bovendien zal deze Harderwijkerweg dadelijk nog verkeersluwer worden, als regionaal verkeer naast de Traversetunnel ook nog eens de Kanaaltunnel kan gebruiken.

Dieren, met haar voormalige kuuroorduitstraling, is verworden tot een doorvoerhaven met tunnellandschap, waar men moeizaam over de passerelle naar trein of andere zijde kan komen. De weg is vrij voor doorgaand verkeer zonder bestemming Dieren. Lokaal werkverkeer, ondernemers en toerisme zitten opgezadeld met omwegen van merkwaardige kronkels en onverwachte snelheidsbegrenzingen. Het is een stoplichtenwoud, waar optrekken en afremmen het milieu verpesten en tot onoplettende gevaarlijke situaties kunnen leiden.

De fout van het onderzoek is dat de grootste groep, de economisch actieven, de forensen, niet naar hun mening gevraagd wordt. In plaats daarvan vinden fictieve metingen plaats met conclusies die verzanden in drijfzand. Gemeente Rheden maakt gebruik van theoretische verkeersmodellen voor de toekomst, die zijn nogal statisch. Waarbij ook nog eens gebruik wordt gemaakt van te grote rijstrookcapaciteit, om calamiteiten effecten te drukken. Elk model is afhankelijk van hoe veel input je erin stopt. De keuze van verkeersmodel neigt ook naar voorgekookte modelresultaten. Wachten tot de Kanaaltunnel open is om de modellen te actualiseren en betrouwbaarder te maken.

Stakeholders, zeg maar belangengroeperingen, zijn voorafgaand aan het onderzoek wel gehoord. Waaronder de Burgerinitiatiefgroep Elferink. Maar inwoners werden niet gehoord middels enquêtes of ander onderzoek. De raad had immers de motie van de Burgerinitiatiefgroep naar eigen inzicht gewijzigd. En aan die raadsmotie behoefde het college alleen maar gehoor te geven, aldus mevrouw Rook van groep GPBR.

Om de dijk af te sluiten moet nog eens 85.000 euro geïnvesteerd worden, om het ook verantwoord te doen. Niet afsluiten is beter voor vrije verkeerskeus, laden en lossen van ondernemers, lokaal woon-werkverkeer, toerisme milieu, veiligheid, bereikbaarheid en bovendien loopt het begrotingstekort van de gemeente niet verder op. Ook zullen de inwoners van Ellecom dan blij zijn niet te worden weggegast door alsmaar ophopende schadende uitlaatgaswolken.

Burgerinitiafgroep Elferink,
Dieren

Lees ook

Ik vind: Incluzio: zorg of zegen voor de zorg?

Elke paar jaar worden door veel gemeenten de diensten in het sociaal domein opnieuw aanbesteed. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.