Home / Alle-Regiobode / Een Stief Kwartiertje: Stikstof

Een Stief Kwartiertje: Stikstof

Het gaat zo goed met ons landje, althans economisch, dat het zoveel stof doet opwaaien dat we eerdaags dreigen te stikken in de vooruitgang. De vooruitgang wordt gekenmerkt door de almaar groter wordende hoeveel stikstof, die we over onszelf uitstorten. Het werkt verstikkend, want naarmate ons banksaldo stijgt neemt onze gezondheid af. Het is dé tegenstelling van de afgelopen week en alle overheden zijn nu druk op zoek om de volgende tegenstelling op deze tegenstelling te vinden, zodat we toch weer verder kunnen op onze weg naar economische groei in een langzaam maar zeker verstikkend klimaat. Het is ingewikkeld, ik geef het toe, maar we zijn een handelsvolkje en dus laten we onze economische belangen niet sneuvelen op zo’n halfzacht element als natuurwaarde. Nagenoeg niemand is tegen natuurwaarde en dus wordt er naarstig gezocht naar de kool-en-de-geit-sparende oplossingen. We bouwen door, maar eerst een PAS op de plaats.

In 2014 hebben we PAS uitgevonden, het Programma Aanpak Stikstof, waarin natuurbehoud samen moet oplopen met de economische ontwikkelingen, oftewel met PAS moeten plannen gemakkelijker aan het volk verkocht kunnen worden. PAS behelst dat nieuwe economische activiteiten, zoals de aanleg van nieuwe wegen en het bouwen van megastallen, die meer stikstof onze samenleving instuurt, later dienen te worden gecompenseerd ten behoeve van natuurbehoud. De Raad van State (RvS) heeft onlangs gezegd dat ze het maar niks vinden, achteraf compenseren is veel te onzeker, dat gaat natuurlijk niet gebeuren als de buit binnen is; de Raad van State kent haar pappenheimers.

Met de intrekking van PAS is het alsof er verleden week een tornado langs de Veluwezoom is getrokken. De afsluiting van de Doesburgsedijk bij Dieren gaat hoogstwaarschijnlijk de ijskast in, evenals de megastal in Ellecom. De uitbreiding van de papierfabrieken in Eerbeek is onzeker, niet alleen vanwege het overvloedige watergebruik in deze tijden van droogte, maar ook papierproductie is niet stikstofvrij. Ook de uitbreiding van Vliegveld Lelystad dreigt opnieuw uitgesteld te worden, want veel stikstofuitstoot door de vliegtuigen zorgt ervoor dat de begroeiing van de Veluwe binnen afzienbare tijd geheel bestaat uit brandnetels. Kortom, alle nieuwe economische activiteiten die stikstof produceren, moeten vooralsnog worden stilgelegd. Ze moeten de bureaula in, onder het stof.

Met het niet afsluiten van de Doesburgsedijk wordt de stikstofproductie door het verkeer weliswaar in stand gehouden, maar de voorgenomen afsluiting is een onderdeel van het plan de Traverse en daarin speelt PAS een rol. De gemeente Rheden kan dus nog geen besluit nemen, maar men is er gewend om het laatste woord over hun besluiten aan de Raad van State te laten.

Het spel is nu op de wagen. Minister van Vliegverkeer, Cora van Nieuwenhuizen, wil Lelystad per se openen en gaat een list verzinnen, net zoals ze goochelt met de cijfers van Schiphol, zodat dat ook kan groeien. Minister van Veeteelt Carola Schouten heeft al een werkgroep in het leven geroepen die de uitstoot van koeien en varkens moet beperken en van de natuur verwacht ze dat die zich wel zal aanpassen, de natuur heeft immers een natuurlijke drang tot overleven. De graaf van Middachten zal met zijn status als landgoedeigenaar en daarmee van de heersende klasse zijn invloed aanwenden om de stikstofcijfers onder het maximale niveau te kletsen.
Hoe meer stikstof des te minder zuurstof; het richt de natuur ten gronde en daarmee…. juist ja.

Lees ook

Business & Shopping: Nieuw verplicht energielabel vanaf 1 januari

DIEREN – Iedere woningeigenaar is op straffe van een boete verplicht om bij de overdracht …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.