Home / Alle-Regiobode / Een Stief Kwartiertje: Obstakels

Een Stief Kwartiertje: Obstakels

De afgelopen week is bekend geworden dat bomen in de Achterhoek de belangrijkste veroorzakers zijn van verkeersonveiligheid. Het geldt dus ook voor onze regio, want Achterhoekse bomen zijn niet gevaarlijker dan die bij ons. Daar moet uiteraard tegen opgetreden worden en dus zal naar verwachting binnen afzienbare tijd de Middachter Allee tussen Ellecom en De Steeg volledig kaalgeslagen worden. Het is immers goed voorstelbaar dat bij een doodnormale inhaalpoging van een automobilist met een beetje haast een andere weggebruiker, die een iets te ruime uitwijkmanoeuvre maakt om de gehaaste automobilist doorgang te verlenen, plotseling een boom op zijn weg vindt, die er, gezien de omstandigheden, helemaal niet had mogen staan. De Middachter Allee is met haar dubbele rijen bomen een relict uit het tijdperk van de paard en wagens; het is in deze tijd van onvoorwaardelijke mobiliteit een angstaanjagend obstakel en bovendien doorsnijdt de weg het fraaie landschap tussen de Veluwezoom en de uiterwaarden van de IJssel. Het is de hoogste tijd dat er wordt ingegrepen.

Bomen zijn probleemgevallen in onze contreien, behalve als ze echt gevallen zijn; ze zijn met te veel en nagenoeg overal op de verkeerde plek gaan staan. Daarom heeft Staatsbosbeheer, die over de beteugeling van de bomen gaat, samen met Natuurmonumenten en de provinciale landschapsorganisaties, bepaald dat bomen, die onze leefbaarheid in de weg staan of het probleemloos van de weg raken door automobilisten verhinderen of nog erger, de broodnodige biodiversiteit ondermijnen, zo spoedig mogelijk gekapt dienen te worden. Die organisaties kunnen en mogen geen verantwoordelijkheid meer dragen voor alle ongelukken die bomen veroorzaken, laat staan dat ze daarvoor aansprakelijk gesteld worden. Daarom moeten ook alle bomen langs het Apeldoorns kanaal weg. De gemeente Brummen wilde dat al door ze op voorhand oud en ziek te verklaren, maar de bomen hebben medestanders gevonden. Deze medestanders zijn mensen die niets begrijpen van verkeersveiligheid, eigenlijk mensenhaters. De haastige automobilist moet nu kiezen tussen het water of de boom, een onmogelijke keuze. Het beste is dan ook om het kanaal te dempen en de bomen te rooien, dan houden we een mooie en vooral brede weg over.

Naast die vermaledijde obstakels langs onze wegen moet er het komende jaar in Gelderland nog 366 hectare bos verdwijnen. Er zal op daartoe voor burgers en recreanten veilige en geen overlastgevende plekken 242 hectare worden herbeplant en per saldo houden we nog ongeveer 180 voetbalvelden over waar de bomen ons welzijn niet meer in de weg kunnen staan.
De bomen moeten ook weg omdat het hout geld oplevert, maar een dergelijk verachtelijk argument willen de provincies en natuurorganisaties niet gebruiken, dus kapt men op de Veluwezoom om brandgangen te creëren indien er weer zo’n warme zomer komt.

We hebben natuurlijk aan de Veluwezoom een overschot aan bomen; de verhouding is in de loop der tijd volledig scheefgetrokken; er blijken veel meer bomen te zijn dan mensen, laat staan auto’s. Daarmee wordt ook duidelijk dat bomen niet alleen langs de weg maar ook in de weg staan, dat zegt genoeg. Bomen zijn bereid om ver te gaan om hun machtspositie op basis van aantallen te behouden. Ze hopen de mens te overleven, die volgens het jongste rapport van de Verenigde Naties hard op weg is heel veel biodiversiteit te vernietigen, haar eigen leefgebied dus en daarmee zichzelf. Bomen zijn dan hun ergste vijand kwijt en kunnen weer ongehinderd langs de weg gaan staan.

Desiderius Antidotum

Lees ook

Een Stief Kwartiertje: Spagaat

Een van de grootste uitdagingen waarvoor de mensheid zich in de komende decennia gesteld ziet, …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.