Home / Alle-Regiobode / Retrospectief: Baggeren in het Apeldoornsch Kanaal

Retrospectief: Baggeren in het Apeldoornsch Kanaal

Het Apeldoornsch Kanaal werd tot 1972 gebruikt voor de scheepvaart. Vooral van Apeldoorn naar Dieren was er een druk scheepsverkeer. Apeldoorn had veel fabrieken nabij het kanaal en aan de zuidelijke kant naar Dieren waren er ook een aantal bedrijven voor de af- en aanvoer van materialen. De ALBA kalksteenfabriek voer met eigen schuiten. De Kurkfabriek in Oosterhuizen kreeg aanvoer via het kanaal en ook de papierfabrieken in Loenen en Eerbeek werden door boten voorzien van grondstoffen. In Eerbeek en Loenen stonden op de loswal schuurtjes die dienden voor tijdelijke opslag.
Ook werd met de boten turf, kunstmest en kolen aangevoerd voor de bedrijven in een rondom de dorpen. Het lossen was vroeger een zwaar werk dat vaak met de hand moest worden gedaan.
Langs het kanaal stonden een paar rijen bomen. Meestal Hollandse of Amerikaanse eiken. Zij zorgden ieder najaar voor veel blad dat voor een flink deel in het water terecht kwam en modder werd.
De boten werden vaak aangedreven door buitenboordmotoren. Kort voor de bruggen moest de schroef snel naar binnen worden gehaald.
Het gevolg was wel dat er een ophoping van modder(bagger) kwam. Van tijd tot tijd moest er daarom gebaggerd worden, vooral in de buurt van de vele bruggen die het kanaal rijk is.
Vooral in de zomer werd er gebaggerd op verschillende plekken. Een baggermachine zorgde er voor dat de overtollige modder met doorlopende bakken naar boven werd gehaald. Naast de baggermachine lag een modderschuit waarin de bagger werd geloosd. Met een motorboot werden deze bakken naar enkele plekken langs het kanaal gebracht. De modder werd verder met zand vermengd en kracht opgespoten. Nog altijd zijn langs het kanaal onder meer bij Lieren, Loenen en Eerbeek deze spuitbulten te zien. Inmiddels zijn deze spuitbulten begroeit met grote bomen. Een zelfs bewoond.
Tot eind jaren zestig zijn de baggermolen en zandzuigers bezig geweest. De firma Hylkema en Van Balen waren meestal met dit karwei belast.
Na de sluiting slipte het kanaal van lieverlee dicht. De kolossale bomen blijven doorgaan met hun grote bladerafgifte. Op enkele plaatsen groeit het riet al tot in het midden van het kanaal. Nabij de uitmonding van de Watervalspreng (Veldhuizerspreng) is dit duidelijk te zien. Of het kanaal ooit nog eens wordt uitgebaggerd is niet bekend. De kosten zijn enorm hoog. Mogelijk dat de pleziervaart nog terug komt.

Lees ook

Een Stief Kwartiertje: Het spel

Eerdaags komt het spel op de wagen. Deze uitdrukking stamt uit de zestiende eeuw toen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.