Home / Nieuws / Betonnen ‘bak’ voor spoortunnel dit weekend op zijn plek

Betonnen ‘bak’ voor spoortunnel dit weekend op zijn plek

DIEREN – Er wordt al een paar maanden flink gewerkt aan de spoorwegovergang bij de Kanaalweg in Dieren. Komend weekend wordt een belangrijk punt bereikt: dan wordt de spoormoot, de op locatie gebouwde tunnel, op zijn plek geschoven.

Al sinds september is de Kanaalweg afgesloten en moet het verkeer omrijden. Er wordt flink over gemopperd, maar er was geen andere optie, legt projectmanager Bernadette Paping van ProRail uit. “Het moet helaas slechter worden voor het beter wordt. Aan al het verkeer dat nu over de Harderwijkerweg rijdt kun je zien hoe nodig het is dat hier een niet-gelijkvloerse kruising komt en dat het verkeer straks makkelijk kan doorrijden.”
Uitvoerder BAM Infra maakt een onderdoorgang onder het spoor, zodat wegverkeer hier niet langer op de trein hoeft te wachten. Op de plek van de huidige weg, precies ter hoogte van waar de tunnel straks komt, is een enorme betonnen ‘bak’ gebouwd. Dit is het beton van de tunnel en wordt een moot genoemd. Deze moot moest op deze plek worden gebouwd: hij weegt 1,2 miljoen kilo en wordt straks in één keer op zijn plek geschoven.
Voor de bouw van de moot is de Kanaalweg al sinds september vorig jaar afgesloten. Veiligheid was de belangrijkste reden voor de lange afsluiting. “Je kunt niet al het verkeer via de smalle ventweg leiden. Dat is niet veilig voor het verkeer, maar ook niet voor de mensen die aan het werk zijn”, aldus Paping.

Treinvrije periode

Alle voorbereidende werkzaamheden de afgelopen maanden hebben geleid naar komend weekend. Een treinvrije periode waarin het treinverkeer op het traject wordt stilgelegd, wordt al zo’n twee jaar van te voren gepland door Prorail, in overleg met reizigers- en goederenvervoerders. Dan moeten ProRail en BAM zorgen dat alles klaar is voor het werk dat in dat weekend moet worden uitgevoerd. De oude weg is verwijderd en de overweg afgesloten. Tijdens een vorige treinvrije periode zijn onder andere damwanden geplaatst en er is al zoveel mogelijk grond afgegraven, zodat komend weekend alleen de grond onder het spoor zelf nog hoeft te worden weggewerkt.
Het is wel nodig een zogenoemde grondverbetering toe te passen. “Er ligt een veenlaag tussen het zand. Als je die niet weghaalt kan de zwarte betonnen constructie verzakken als je hem erop legt. Daarom halen we die laag weg en vullen dat op met zand”, aldus projectleider Sebastiaan Meijer van BAM Infra.

Het is een flink project, maar Paping en Meijer liggen er niet wakker van. “Het is ons vak en we doen dit vaker, maar het is wel topsport waarbij we geen verrassingen kunnen gebruiken. Alles wat mis kan gaan is ondervangen en een strakke en goed doordachte planning zorgt ervoor dat alles straks goed gaat verlopen.”
Er wordt komend weekend 24 uur per dag doorgewerkt, vanaf het moment dat vrijdagavond het spoorverkeer stil komt te liggen. “Dan beginnen we met het doorslijpen van de spoorstaven. Daarna zijn we wel zo’n twaalf uur bezig met het afgraven van de grond onder het spoor en de grondverbetering. We verwachten dat eind van de middag de moot op zijn plek geschoven kan worden.” Hiervoor wordt een soort glijbaan aangelegd. De moot wordt met een hydraulisch systeem naar de juiste plek geleid. Dat gebeurt op de centimeter nauwkeurig, want als het gevaarte eenmaal op zijn plek staat, is het natuurlijk niet meer te verplaatsen.

Webcams

Het inschuiven begint naar verwachting zaterdagmiddag rond 15.00 uur, maar dat kan ook eerder of later zijn, het is maar net hoe vlot het voorbereidende werk verloopt. Voor belangstellenden wordt op de hoek van de Zuider Parallelweg en Burgemeester Willemsestraat een verhoging neergezet, zodat iedereen goed kan volgen wat er gebeurt. Ook via webcams (te zien via www.traversedieren.nl) is het proces te volgen. De zichtlocatie ter plekke is niet toegankelijk voor mensen met een beperking of rolstoelgebruikers. Zij zijn tussen 14.30 en 18.00 uur welkom in het informatiecentrum aan de Spoorstraat om een livestream te kijken.

Als de moot eenmaal op zijn plek staat, wordt de ruimte rondom weer opgevuld met zand en wordt het spoor weer teruggelegd zodat maandagochtend vanaf 05.00 uur de treinen weer kunnen rijden.

Afronden

Dan gaat een volgende fase in, waarin nog heel veel moet gebeuren, te beginnen met het realiseren van de rest van het betonwerk van de onderdoorgang en vervolgens het aanleggen van de weg door de tunnel. De aanrijroute moet aan beide zijden worden afgegraven en geasfalteerd, de wanden afgewerkt, verlichting aangebracht, leuningen gemaakt en ga zo maar door. Er komt een viaduct over de weg, ten zuiden van het spoor, die lokaal verkeer via de Kattenberg naar de Zuider Parallelweg leidt. Deze tunnel krijgt hetzelfde uiterlijk als de tunnelbak bij het station, om zo één geheel te vormen binnen project Traverse.
Per 1 november gaat de Kanaalweg weer open voor snelverkeer. Fietsers kunnen in de toekomst overigens helemaal geen gebruik meer maken van deze weg, zij kunnen aan de overkant van het kanaal rijden of via het tunneltje aan de Molenweg.

Foto: Linda Peppelman

www.traversedieren.nl

Foto: De betonnen bak, de zogenoemde spoormoot, die zaterdag op zijn plek wordt gezet om een tunnel onder het spoor te kunnen realiseren

Lees ook

Geen carnaval bij de De Heiknüüters

RHEDEN – Het bestuur van de Rhedense carnavalsvereniging De Heiknüüters heeft met pijn in het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.