Home / Alle-Regiobode / Aanvulling op Retrospectief: Baggeren in het Apeldoornsch Kanaal

Aanvulling op Retrospectief: Baggeren in het Apeldoornsch Kanaal

REGIO – We kregen van lezer Jan Huisman uit Rheden een reactie op het artikel Baggeren in het Apeldoornsch Kanaal in de rubriek Retrospectief. Hij had enkele aanvullingen op de tekst bij de foto, waarin hier en daar de juiste (scheeps)termen ontbraken.

De schepen hadden zijschroeven. De motor stond op het voordek en via een haakse overbrenging werd een lange schroefas aangedreven. Aan het eind van de schroefas zat de schroef. De schroef met as werd met een takel overboord en in het water gehesen. Zo zat de schroef aan de zijkant van het schip, het was een zijschroef.
Het systeem is heel veel gebruikt om zeilschepen te motoriseren, dat was goedkoop want je hoefde geen machinekamer in het schip te maken. Bij het aanleggen of het invaren van een sluis en ook bij het passeren van de nauwe bruggen over het kanaal werd de zijschroef tijdig binnenboord gehaald en dreef het schip zonder aandrijving de sluis in of naar de loswal of door de brugopening.
De baggermachine, die ook wel baggermolen wordt genoemd, had een jacobsladder voor de afvoer van het slib.

Lees ook

Retrospectief: De opgeblazen molen

Op 11 juni 1937 werd deze foto, onder de belangstellende blikken van een handvol passanten …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.