Home / Belangrijk / Rijkswaterstaat vergroot haven bij Rotra

Rijkswaterstaat vergroot haven bij Rotra

DOESBURG – Rijkswaterstaat is hard aan het werk in de haven aan de IJssel bij Rotra in Doesburg. Door de haven te vergroten, kunnen grotere schepen hier in de toekomst veilig keren.

De haven aan de IJssel wordt niet alleen gebruikt voor vrachtverkeer dat richting Rotra wil, veel schippers maken van de ruimte gebruik om hun schip te keren. Dit gebeurt momenteel door te steken, waarbij de achterzijde van het schip in de vaargeul van de IJssel blijft liggen. “Dat is gevaarlijk en geeft veel overlast voor het vaarverkeer”, zegt Iede Blok, projectmanager van Rijkswaterstaat. “Door de haven aan te passen, kunnen grote schepen volledig draaien in de haven – die feitelijk de dode arm van de IJssel is en ook wel het Zwarte Schaar wordt genoemd.” Blok doelt daarbij op schepen van de zogenoemde klasse IV, van maximaal 85 meter lang en met een laadvermogen van maximaal 1350 ton.

De aanpassing van de haven bestaat uit verschillende onderdelen. Zo wordt de langskrib, die evenwijdig aan de vaargeul ligt, ingekort. Hier komen damwanden voor in de plaats. Daarnaast wordt het Zwarte Schaar verbreed en verdiept om zo een zogenoemde zwaaikom te creëren, een ruimte waarin een schip, buiten de vaarweg, volledig kan draaien. Hiervoor moet de bodem worden gebaggerd voor meer diepte en wordt een klein deel van de Fraterwaard afgegraven – het puntje aan de overkant van het water op de foto. “Hiervoor hebben wij een klein stukje grond aangekocht van de stichting Twickel, eigenaar van het gebied”, aldus Blok.

Momenteel wordt er door het bedrijf Tebezo Waterbouw & Nautische Dienstverlening al gewerkt aan het verwijderen van de krib. De nieuwe damwanden en nieuwe bebording moeten voor de Kerst op hun plek staan. In verband met de lage waterstand is het echter nog niet mogelijk om te starten met het grondwerk. “De grond wordt afgevoerd via het water, maar door de lage waterstand kunnen we schepen maar heel licht beladen. Het zou erg inefficiënt zijn om toch grond te gaan verplaatsen”, verklaart Blok. Hij verwacht dat het baggeren en afgraven begin volgend jaar kan worden uitgevoerd.
Als de haven klaar is, is het niet alleen mogelijk voor klasse IV-schepen om te draaien, ook is de haven dan toegankelijk voor nog grotere klasse V-schepen, wat weer interessant is voor Rotra.

Hoewel Rijkswaterstaat de werkzaamheden uitvoert uit het oogpunt van veiligheid, heeft een aanpassing aan de haven meerdere voordelen. “De IJssel is een drukke vaarweg, die steeds belangrijker wordt. Als het vaarverkeer intensiveert, scheelt dat veel vrachtwagens op de weg”, verklaart Blok.

Fotobijschrift:
Het Zwarte Schaar en de haven aan de IJssel bij Doesburg, met links de langskrib die wordt ingekort en aan de overkant van het water het stukje Fraterwaard dat wordt afgegraven. Rechts, net buiten de foto, ligt de kade van Rotra.

Foto: Linda Peppelman

Lees ook

Feestelijke opening Klompenpad in Angerlo

ANGERLO – Op zaterdag 5 september vond de feestelijke opening plaats van het nieuwe Klompenpad …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.