Home / Doesburg-Regiobode / Doesburg ziet investering in toerisme terug in bezoekersaantallen

Doesburg ziet investering in toerisme terug in bezoekersaantallen

DOESBURG – De investering in toerisme door de gemeente Doesburg loont. Dat concludeert wethouder Ellen Mulder aan de hand van de net verschenen Monitor Economie & Toerisme. De stad verwacht dit jaar een miljoen unieke bezoekers te trekken.

“Tussen 1 januari en 1 oktober zijn 982.168 unieke bezoekers geregistreerd in Doesburg. Een mijlpaal voor de stad”, zegt wethouder Mulder. Sinds begin dit jaar wordt het aantal bezoekers geteld door middel van hun mobiele telefoon. Elke telefoon is een plusje op de teller, zonder dat daarbij wordt geregistreerd om welke persoon het gaat. Bij eerdere tellingen werden rond de 800.000 bezoekers geteld. Dit waren echter schattingen, gebaseerd op onder andere bezoekersaantallen van evenementen.
Uit de meting blijkt dat de verschillende evenementen zorgen voor een flink aandeel in het aantal bezoekers aan Doesburg. Zo trokken de eerste tien Culturele Zondagen van dit jaar samen ruim 52.000 bezoekers en was Doesburg Binnenste Buiten goed voor ruim 49.000 gasten. Tijdens de Doesburgse kermis zijn bijna 35.000 bezoekers geteld en de vijf Montmartre Markten waren goed voor ruim 32.000 bezoekers.
Maar niet alleen het aantal fysieke bezoekers is gestegen. Ook digitaal wordt Doesburg steeds beter bezocht. Zo kreeg www.bezoek-doesburg.nl ruim 25 procent meer bezoekers ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal bezoekers aan de Duitse variant, www.besuch-doesburg.de, steeg zelfs met ruim 300 procent. Ook hier gaat het om unieke bezoekers.

Investeren in toerisme loont, is de conclusie van Mulder. De gemeente Doesburg maakt bewust flink budget vrij om te investeren in zaken als een herkenbaar logo, promotie en een evenementencoördinator. “Met deze cijfers kunnen we ook goed uitleggen dat het gemeenschapsgeld goed wordt besteed.”
De monitor laat zien dat het ook met het winkelbestand beter gaat in Doesburg. Het aantal verkooppunten is gestegen naar 153 ten opzichte van 140 in 2014. Het aantal leegstaande winkelpanden is in die periode gedaald van 22 naar 8. Mulder is trots op ‘haar’ binnenstad. “De ondernemers hier hebben goed begrepen dat het loont om een bijzonder aanbod te hebben. Door de vele winkeltjes in de niche-markt heeft Doesburg een heel breed aanbod, wat de stad heel aantrekkelijk maakt.”

Nu de mijlpaal van een miljoen bezoekers is gehaald, is het volgens Mulder zaak verder te kijken. “We hoeven niet zozeer nóg meer bezoekers te trekken, we willen geen Giethoorn worden dat wordt overspoeld met toeristen. Maar het zou wel mooi zijn als bezoekers langer blijven en vooral meer uitgeven bij onze lokale ondernemers.” Doesburg mikt daarbij vooral op de Duitse en Vlaamse markt, waar veel belangstelling is voor de oude Hanzestad.
Om in de toekomst bezoekers goed te kunnen accommoderen, wordt in de plannen voor herinrichting van de binnenstad rekening gehouden met parkeerplaatsen voor auto’s èn fietsen. “Het lijkt me handig om een goede plek voor fietsen te creëren, nu staan de straten er vol mee.”
Daarnaast zou Mulder graag nog een stap zetten in gastheerschap. “Elke ondernemer is ambassadeur van wie wij zijn. En ieder van hen is al gastvrij, maar soms valt op heel basale punten nog winst te behalen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met Duitse of Belgische gasten?”

De Monitor Economie & Toerisme wordt elk jaar opnieuw gepubliceerd. De metingen van het aantal bezoekers gaan gewoon door. Vanaf 2020 kunnen de resultaten van de monitor nauwkeurig met elkaar worden vergeleken.

Lees ook

Na lange tijd weer optreden in Gasthuiskerk

DOESBURG – Na tijden van noodgedwongen sluiting konden muziekliefhebbers zaterdag 12 juni weer hun hart …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.