Home / Apeldoorn / Cliënten Wmo in meerderheid tevreden over Apeldoorn

Cliënten Wmo in meerderheid tevreden over Apeldoorn

APELDOORN – De gemeente Apeldoorn heeft in juni een cliëntervaringsonderzoek laten uitvoeren voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Via de Wmo kunnen inwoners bijvoorbeeld huishoudelijke hulp krijgen of begeleiding en dagbesteding. De onderzoeksvragen gingen over de thema’s toegankelijkheid, kwaliteit en het effect op de zelfredzaamheid.

Cliënten zijn op alle onderdelen in meerderheid (zeer) tevreden. Tegelijkertijd valt op dat Apeldoorn iets minder positief scoort dan andere gemeenten.

Wethouder Blokhuis: “Dit is de eerste keer dat dit onderzoek is uitgevoerd en ik ben uiteraard blij dat de cliënten in meerderheid positief zijn. Tegelijkertijd zie ik ook dat er verbetering mogelijk is want we doen het net iets minder dan andere gemeenten. Dit heeft misschien ook te maken met het feit dat de FNV Apeldoorn uitkoos om actie te voeren en hier veel te doen was rondom Vérian en TSN. Ik laat de onderzoeksgegevens nader analyseren om goed te kijken op welke vlakken we kunnen verbeteren.”

Een meerderheid van de Apeldoornse respondenten geeft aan dat zij tevreden zijn over het gesprek dat zij met de gemeente gehad hebben. Zij zijn het meest tevreden over de manier waarop er naar hen geluisterd werd. 75% van de respondenten is hier (zeer) tevreden over. Ook over het contact (69%) en de deskundigheid van de medewerker (63%) is de grootste groep respondenten (zeer) tevreden. Over de gekozen oplossing is men minder positief: 55% van de cliënten is hier (zeer) tevreden over. Van de Apeldoornse respondenten ervaart 77% de kwaliteit van de ondersteuning als (erg) goed. De ondersteuning voldoet grotendeels aan de wensen (78%) en behoeften (71%) van de respondenten. Van de respondenten geeft een ruime meerderheid aan dat zij door de ondersteuning beter de dingen kunnen doen die zij willen (71%) en zich beter kunnen redden in het dagelijks leven (74%).

Respondenten met begeleiding bij structuur aanbrengen (zoals dagritme, spreiding maaltijden, bezigheden en dergelijke) en begeleiding bij het zelfstandig wonen (bijvoorbeeld hulp bij de administratie) oordelen het positiefst over de aansluiting van de ondersteuning op hun wensen. Meer dan 90% vindt dat de ondersteuning ‘helemaal’ voldoet aan hun wensen. Van de196 respondenten die hulp bij het huishouden ontvangen, geven er 138 aan dat het ‘helemaal’ voldoet aan hun wensen (70,4%).

De onderzoeksresultaten worden begin september landelijk gepubliceerd op de website www.waarstaatjegemeente.nl.
 

Lees ook

Actiegroep geeft Kamer-leden kaart voor natuurfilm

APELDOORN – Stichting Red de Veluwe biedt alle woordvoerders Luchtvaart uit de Tweede Kamer een …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.