Home / Doesburg / Weer naar school: ook in Nepal weer

Weer naar school: ook in Nepal weer

DOESBURG – Ben en Tanja Kruk uit Doesburg zijn blij en opgelucht. Vijftien maanden na de zware aardbevingen in Nepal, is het wederopbouwproject van hun stichting Sathsathai Mundi met succes afgerond. Lokale metselaars en timmerlieden hebben geleerd hoe ze aardbeving-bestendig kunnen bouwen en er zijn acht spiksplinternieuwe aardbevingsbestendige klaslokalen gerealiseerd, waardoor zo’n 400 kinderen weer veilig naar school kunnen. Ook is een aardbevingsbestendig modelhuis gerealiseerd.

Het project kende veel tegenslagen, maar kreeg ook veel steun van sponsors, donoren en heel veel belangstellenden. "Die steun hielp ons om vol te houden en niet op te geven op de moeilijkste momenten en daar zijn we dankbaar voor", aldus het Doesburgse stel.

In Nepal begint het nieuwe schooljaar in april. Na een korte vakantie van 14 dagen was het vorig jaar voor honderdduizenden kinderen echter niet meer mogelijk om naar school te gaan. De zware aardbevingen van 25 april en 12 mei 2015 hebben niet alleen meer dan 600.000 woonhuizen verwoest of zwaar beschadigd, maar ook tienduizenden klaslokalen.
"Wat kun je doen na zo’n ramp?", vroegen Ben en Tanja Kruk – die de aardbevingen van 25 april zelf meemaakten in de hoofdstad Kathmandu – zich af. De omvang van de schade in hun eigen werkgebied Timal, waar ze 10 jaar samen met de bevolking hard aan ontwikkeling hadden gewerkt, was zo groot, dat ze al snel tot de conclusie kwamen dat financieel bijdragen aan de herbouw van huizen en scholen een onmogelijke opgave zou zijn. Ze kozen voor de ontwikkeling van een project om lokale timmerlieden en metselaars te leren hoe ze – zo veel mogelijk gebruikmakend van lokaal aanwezige materialen – huizen en scholen veilig en dus aardbevingsbestendig kunnen (her)bouwen. Het werd een ‘learning-on-the-job’ project, waarbij de deelnemers de kneepjes van het vak zouden leren door samen een aardbevingsbestendige modelschool met acht klaslokalen en een modelhuis te bouwen.

"Tegenslagen horen bij ontwikkelingswerk, maar zelden hebben we een project uitgevoerd met zoveel tegenslagen", verzuchten Ben en Tanja. "Al voordat de uitvoering in oktober 2015 zou beginnen, werd Nepal getroffen door een blokkade van de grens met India, die vijf maanden zou duren. Tot februari dit jaar waren bouwmaterialen schaars en alleen op de zwarte markt te koop en waren er door gebrek aan brandstof nauwelijks transportmogelijkheden."
Keer op keer was sprake van vertragingen en bleek het bedrijf, dat de school heeft ontworpen en ook de lokale timmerlieden en metselaars zou opleiden, afspraken niet na te komen. Toen zij ook nog eens niet in staat bleken om de door henzelf ontworpen bamboe dakconstructie te realiseren, was de maat vol. "We geloofden niet meer dat het project succesvol kon worden afgerond als we op dezelfde weg zouden voortgaan en hebben dus eind mei het contract opgezegd", vertelt Tanja. "We hebben er alles aan gedaan: heel intensief mailcontact, vele skypegesprekken en in april zijn we zelfs nog naar Nepal gegaan om samen met de architect/aannemer een nieuwe planning te maken, maar na een paar weken bleken de nieuwe afspraken alweer achterhaald", vult Ben aan.

“Gelukkig hebben we in Nepal een fantastische programma manager; ‘onze Sangram’. Samen met hem hebben we – ondanks de grensblokkade – half november vorig jaar besloten toch met het project te beginnen. Steeds wist hij op tijd de nodige bouwmaterialen op de zwarte markt te kopen en transportmogelijkheden te vinden. En toen we eind mei – na het verbreken van het contract met de aannemer – opgescheept zaten met 8 half afgebouwde schoollokalen zonder dak, wist hij in ongeveer een week een nieuwe bouwvergunning van de districtsoverheid te regelen voor een stalen dakconstructie, een ingenieur in te huren die daarvoor een ontwerp tekende en een bedrijf te vinden dat die dakconstructie kon maken. Zelfs toen de moesson in volle hevigheid losbarstte en de weg naar Timal nog maar nauwelijks begaanbaar was, wist Sangram de trainees te motiveren om door te gaan. En binnen twee maanden nadat Sangram eind juli het stuur had overgenomen, waren de klaslokalen helemaal klaar; inclusief het schilderwerk, lampjes en elektriciteit in alle lokalen.”

Op 31 juli van dit jaar ontvingen 37 timmerlieden en metselaars een certificaat, waaruit blijkt dat ze de opleiding aardbevingsbestendig bouwen met succes hebben afgerond. En ook de zes vrouwen, die zijn getraind om zgn. CEB (van lokale klei geperste stenen) te maken en die alle metselstenen voor de schoolgebouwtjes hebben geproduceerd, hebben natuurlijk een certificaat gekregen.

Op 8 augustus vond een feestelijke ceremonie plaats waarbij de sleutels van de 8 klaslokalen door programmamanager Sangram werden overgedragen aan de directeur van het districts-departement van onderwijs ( foto). Deze droeg ze vervolgens weer over aan het schoolbestuur van Narayansthan.
"We zijn best een beetje trots", zeggen Ben en Tanja. "Het blijkt dat we na de aardbevingen van vorig jaar de eerste permanente aardbevingsbestendige school in het district Kavre hebben helpen realiseren en misschien zelfs wel de eerste in heel Nepal". Er was bij de overdracht van de school dan ook veel lokale en nationale pers aanwezig en zelfs de nationale TV-zender heeft aandacht besteed aan de opening van onze nieuwe school in Timal.
 

Lees ook

Gezellige Montmartre Markt

DOESBURG – Onlangs werd tweede Montmartre Markt van dit seizoen gehouden in het historische centrum …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.