Home / Spankeren / College Rheden: komgrens Spankeren moet ongewijzigd blijven

College Rheden: komgrens Spankeren moet ongewijzigd blijven

SPANKEREN / DE STEEG – Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rheden ziet de komgrens bij Spankeren het liefst ongewijzigd. Het college heeft naar aanleiding van een raadsmotie gekeken naar de mogelijkheden van de verlegging van de komgrens en de consequenties daarvan. Dit zou inhouden dat het gedeelte van de N348 Zutphensestraatweg tussen de sluis in Dieren en het restaurant De Luchte tot de bebouwde kom van Spankeren gaat horen. Deze motie is ingegeven door de wens van een aantal aanwonenden aan de Zutphensestraatweg om voor dit stuk weg een lagere maximumsnelheid in te voeren.

Het college heeft met diverse externe partijen overlegd en komt tot de conclusie dat het veiliger voor de weggebruikers is als de komgrens van Spankeren bij de sluis blijft. “De Zutphensestraatweg is enige tijd geleden gereconstrueerd. Toen heeft de provincie, die eigenaar is van de weg, ook al gekeken naar de mogelijkheden voor het verleggen van de komgrens. Provincie heeft toen de eventuele komgrensverlegging getoetst aan de richtlijnen van CROW, een onafhankelijke kennisorganisatie op het gebied van infrastructuur, openbare ruimte en verkeer en vervoer. Het stuk van de N348 tussen de Luchte en de sluis ziet er niet uit als een bebouwde kom. De politie ondersteunt dit. Je kan er wel een bord met 50 kilometer per uur neerzetten, maar als het er niet uitziet als een bebouwde kom, is de ervaring dat mensen tocht te hard blijven rijden. Als we gaan afwijken van de richtlijnen, wordt de verkeerssituatie er niet veiliger op”, aldus wethouder Hans Elsenaar.
Bij het eventueel instellen van een 70 km wegvak, zegt de politie in haar advies, dat er dan over een afstand van ongeveer 1 km drie snelheidsregimes van toepassing zijn (80, 70 en 50 km). Zowel het instellen van een 50km wegvak als een 70km wegvak zal de verkeersveiligheid zeker niet ten goede komen. Bovendien zijn daar hoge kosten aan verbonden.
Groep Pieper Rook heeft zich altijd hard gemaakt voor deze maatregel en reageert: “Dit voorstel gaat totaal voorbij aan de veiligheid van die inwoners van Spankeren die of wonen aan de Zutphensestraatweg of inwoners en hun bezoekers die afslaan bij de Overweg en en Bockhorstweg. Er vinden zeer geregeld ongelukken plaatst op dit weggedeelte.
Uit stilstand vanaf een erf invoegen gaat nog wel, dat is een kwestie van afwachten tot er geen verkeer aankomt, maar afslaan terwijl er achter je 80 km of meer wordt gereden is levensgevaarlijk. Ik begrijp van omwonenden dat ze omrijden via het kanaal en de kern van Spankeren om naar huis te gaan.Wat mij schokt is dat deze komgrensverlegging mogelijk is, er zijn voorbeelden genoeg in ons land waar de richtlijnen van het CROW echt als richtlijnen worden gezien en waar er van afgeweken ten behoeve van de veiligheid van de inwoners. Voor mij is het laatste woord nog niet gezegd”, aldus Magda Rook.
 

Lees ook

Samen denken over kanaalzone

SPANKEREN – Paul Keulen, stagiair van GWW Ingenieurs in Dieren, doet onderzoek naar participatie van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.