Rheden besluit deze maand over stationsomgeving Dieren

DIEREN / DE STEEG – De gemeenteraad van Rheden neemt eind november een besluit over het beschikbaar stellen van rond de € 9.5 miljoen voor de herontwikkeling van het stationsgebied Dieren. Samen met subsidies van de Stadsregio en het Ministerie van I&M, komt het totale bedrag daarmee op ruim € 16 miljoen. Het provinciale project Traverse maakt de herontwikkeling van het stationsgebied noodzakelijk.

Met het project Traverse – een provinciale aangelegenheid – worden doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer van elkaar gescheiden. Er ontstaat een compleet nieuwe infrastructuur in Dieren die ook gevolgen heeft voor de inrichting van het stationsgebied. De afgelopen 1,5 jaar heeft de gemeente samen met Prorail, NS, provincie en stadsregio, OV-partijen, VSM en omwonenden de plannen voor herinrichting ontwikkeld.

De gemeente Rheden gaat er van uit dat de bijdragen van de Stadsregio Arnhem Nijmegen (€ 4,5 miljoen) en het Ministerie van I&M (€ 1,75 miljoen) in december 2013 beschikbaar worden gesteld. Wethouder Ron König laat in een persbericht weten: “Voor de gemeente Rheden zijn dit soort bedragen natuurlijk uitzonderlijk. De samenwerking met de provincie Gelderland en de andere partners geven toch een sterk gevoel van vertrouwen. Er ligt nu een doordacht plan. Dierenaren en treinreizigers krijgen een stationsgebied dat weer jaren mee kan.”

Kern van de nieuwe stationsomgeving is een betere geleiding van alle vervoersstromen. Een belangrijke keuze is het concentreren van de parkeervoorzieningen van fiets en auto. De parkeervoorziening aan de noordzijde moet plaats gaan bieden aan 350 auto’s. Daarnaast worden, verdeeld over de noord- en zuidzijde van het station, rond de 1000 fietsparkeerplaatsen gerealiseerd. Het behoud van de intercitystatus voor station Dieren vormt de belangrijkste basis voor het vaststellen van de benodigde parkeercapaciteit.
“De parkeervoorziening heeft natuurlijk impact op de omgeving. We hebben zorgvuldig geluisterd naar alle belanghebbenden en hebben de plannen op basis daarvan aangepast en geoptimaliseerd. De parkeeroverlast in de Oranjebuurt is straks opgelost. En niet minder belangrijk: veel omwonenden hebben op het huidige ontwerp met een half verdiepte ligging positief gereageerd”, aldus König.

Na besluitvorming door de gemeenteraad eind november, start in het voorjaar 2014 de aanbestedingsprocedure voor ontwerp en bouw van de parkeervoorziening. De feitelijke bouw start na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan en de vergunningverlening. Eind 2015 moet de parkeervoorziening gerealiseerd zijn. De openbare ruimte aan de noordzijde wordt uitgewerkt en uiterlijk begin 2016 gerealiseerd. De herinrichting van de openbare ruimte aan de zuidzijde gebeurt in opdracht van de provincie Gelderland in nauw overleg met de gemeente.

Belangrijk voor de toegankelijkheid van het station is de passerelle, ofwel: voetgangersbrug. Met de passerelle krijgt Dieren een hoogwaardige voetgangersverbinding tussen noord en zuid. Hiervoor loopt een apart traject. ProRail werkt de voorkeursvariant op dit moment uit. Eind 2014 neemt het college van Rheden een definitief besluit. Randvoorwaarde is dat ProRail een bijdrage levert aan de kosten van aanleg en/of het jaarlijkse beheer en onderhoud. De gesprekken daarover verlopen positief.
 

Meer foto's

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.