Op weg naar definitieve besluitvorming Traverse Dieren

DE STEEG / DIEREN – De definitieve besluitvorming over Traverse Dieren van de provincie en daarmee de stationsomgeving en het verkeerscirculatieplan van de gemeente Rheden komt steeds dichterbij. Het bestemmingsplan is af, nadat zienswijzen zijn ingediend en de raad beslist 28 juni definitief. Voor de gemeente Rheden een mooi moment om alles weer even op een rijtje te zetten, met onder andere een informatiebijeenkomst afgelopen 21 mei.

De enorme omvang van het project, maakt dat steeds meer details duidelijk worden, dat toch nog nieuwe elementen naar voren komen en dat op dit moment nog steeds niet alles al definitief besloten kan worden. Toch zijn er al weer een aantal nieuwe zekerheden. Dat de parkeervoorziening plaats moet bieden voor 350 auto’s bijvoorbeeld. En dat het monumentale pand Tingeling (Harderwijkerweg 2) gesloopt gaat worden en dat de huisnummers 4 en 6 toch mogen blijven staan. De in- en uitgang van de parkeergarage komt op de Noordelijke Parallelweg, wie de parkeergarage uitrijdt, mag in het plan ook linksaf slaan over het spoor. Dit wordt door middel van verkeerslichten geregeld. “Tijdens de inloopbijeenkomst kregen we ineens weer nieuwe geluiden te horen”, vertelt wethouder Ron König. “Bijvoorbeeld van mensen die aan de Spankerenseweg in Dieren wonen met de mededeling dat ze nu helemaal om moeten rijden naar de ingang van de garage. Dat zorgt voor nieuwe inzichten.” Toch benadrukt de wethouder dat het onmogelijk is aan ieders wensen te voldoen.
Hoe de parkeervoorziening eruit komt te zien staat nog niet vast. Het moet in ieder geval plaats bieden voor 350 auto’s. er zijn drie opties. De eerste is ‘alles op het malieveld’. Maar projectmanager Martin Kloppenburg geeft al aan dat dit onmogelijk is. “Zelfs als iedereen op de Schiphol-manier gaat parkeren, is het onhaalbaar.” De tweede optie is de zogenaamde HTS-variant. “Het komt neer op een betonplaat / een vloer op palen”, aldus Kloppenburg. De derde variant is een parkeergarage, een bebouwde voorziening.
Ook over de passerelle, over het spoor van noord naar zuid, is nog niet definitief besloten. Er zijn vier varianten. Deze verschillende in de hoogte (6,4 meter of 8,3 meter) en / of in waar de passerelle moet ‘landen’. Of in de parkeergarage aan de noordzijde of in de Julianalaan. Alle opties worden nog uitgebreid onderzocht. Op 10 juni kunnen mensen die een zienswijze op het bestemmingsplan van de stationsomgeving hebben ingediend deze nog mondeling toelichten in de gemeenteraad. Op 18 juni bespreekt de gemeenteraad het bestemmingsplan.
Op 28 juni neemt de gemeenteraad een besluit.

Plaatje: Passerelle op 6,4 meter hoogte, landend aan de noordzijde in de Julianalaan en aan de zuidzijde in de Prinsenlaan. De entreepartij aan de zuidzijde komt op de kop Traverse en deze passerelle vervangt het bovenleidingsportaal.
 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.