Home / Rheden / De menselijke maat staat weer centraal bij Buurtzorg

De menselijke maat staat weer centraal bij Buurtzorg

RHEDEN / DE STEEG – Met ingang van 3 september is ook in Rheden en De Steeg een team van Buurtzorg gestart. Ellen Mul, Christien Dorland, Daniëlle van Brakel en Berna Minoli kennen elkaar als oud-collega’s bij diverse zorginstellingen in de regio. Via omzwervingen zijn ze nu bij elkaar gekomen en durven te beginnen onder eigen verantwoordelijkheid. “We hebben ons eigen onderneminkje,” lachen de dames.

Buurtzorgteams zijn namelijk zelfstandige groepjes van gediplomeerde wijkverpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden. De teams zijn wel aangesloten bij de landelijke koepel van Buurtzorg (kantoor gevestigd in Almelo), die alleen de salarisadministratie en desgewenst ondersteuning bij concrete knelpunten biedt. Verder is elk team autonoom en zelfsturend wat betreft planning, organisatie en uitvoering. Er is bij Buurtzorg Nederland dus geen sprake van omvangrijk management op grote afstand van de cliënt of nauwkeurige minutenregistratie. Buurtzorgmedewerksters komen geen ‘handelingen verrichten’, zij komen bij de cliënt thuis die zorg verlenen die op dat moment nodig is. Er hoeft niet ‘geklokt’ te worden. Buurtzorg is kleinschalig en dichtbij. Een Buurtzorgteam is nooit groter dan twaalf medewerksters. Er zijn inmiddels 480 teams verspreid over heel Nederland actief; Velp en Dieren kennen hun eigen teams. Buurtzorg Nederland ontstond in 2006. De visie van Buurtzorg is te vatten in de leus ‘Eerst buurten, dan zorgen’. Directeur Jos de Blok was Werkgever van het Jaar in 2011. De financiering van deze zorg is hetzelfde: via CAK/ AWBZ.

De vier dames bruisen van energie. Het woord roeping klinkt misschien wat ouderwets, maar uit hun geestdrift sprankelen de idealen van de wijkzuster uit vroeger tijden die op haar fietsje van klant naar klant gaat. “Zorgen is meer dan billen wassen of kousen aantrekken. Zorgen is ook een praatje maken, luisteren, een hand op iemands arm. Betrokken zijn. Buurtzorg biedt wárme zorg. Je kunt weer werken vanuit je hárt,” stelt Dorland enthousiast. De dames willen de grote zorginstellingen die sinds de jaren negentig ontstaan zijn, helemaal niet zwart maken, maar duiden wel de verschillen.

De ouderwetse wijkzuster kijkt niet alleen naar de ‘patiënt waar wat aan hapert’, maar naar de hele persoon mèt de partner of het gezin in hun eigen omgeving. “Wij zien het totaalplaatje. Omdat ‘de zuster’ zelf in de nabijheid woont, kennen cliënt en zorgverlener elkaar. Je bouwt een vertrouwensband op. Dat is ook gunstig voor de vaak overbelaste mantelzorgers. Je kunt dankzij de vertrouwensband ook andere knelpunten bespreekbaar maken,” verwoordt Mul. Er zijn heel korte lijnen, bijvoorbeeld naar huisarts, fysiotherapeut of ziekenhuis, maar ook naar een indicatieorgaan. “Iedereen met een zorgvraag kan ons rechtstreeks benaderen. Wij kunnen zelf een spoedindicatie regelen als dat nodig is, daar zit geen kantoor tussen,” legt Minoli uit. Buurtzorgteams zijn klein, zodat een cliënt in de loop van de tijd niet met tientallen (!) verschillende zorgverleners te maken krijgt. Zorgtaken zijn bij Buurtzorg niet meer gesplitst ‘naar niveau’, waardoor één cliënt ’s morgens te maken kon krijgen met drie verschillende hulpverleners voor het wassen (MBO 2), medicatie (MBO 3 of 4) en hulp bij het klaarzetten van het ontbijt (huishoudelijke hulp). “Alles wordt weer gedaan door één zorgverlener. Zowel de cliënten als de zorgverleners hebben de balen van vluchtige contacten en de enorm hoge werkdruk,” weet het team. De buurtzorgers zijn weinig tijd kwijt aan lange routes rijden of overdracht aan vaak onbekende collega’s. “Als ik zo dol was op autorijden, dan had ik wel een ander beroep gekozen,” grapt Van Brakel. Ondanks het feit dat ook eenvoudige taken uitgevoerd worden door relatief ‘dure’ mensen, is Buurtzorg bewezen goedkoper dan zorg verlenen via een grote organisatie. Mul: “Wij helpen de cliënt echt verder. Je kunt met een goed gevoel de deur achter je dichttrekken. Dan is verpleging zulk dankbaar werk. We hebben er zín in!”

Buurtzorg Rheden heeft al een kantoorpand gevonden in de voormalige bakkerswinkel van Ariese aan de Arnhemseweg 26. Binnenkort zal dat kantoortje – bedoeld voor overleg, bijscholing en opslag van dossiers – feestelijk in gebruik genomen worden. Op den duur gaat daar een inloopspreekuur gehouden worden. “Als je niet weet waar je heen moet, dan is ‘zorg’ een doolhof. Wij kunnen mensen de weg wijzen,” belooft Mul. Verder zitten er informatieavonden in het vat.

Buurtzorg Rheden/ De Steeg is 24 uur per dag bereikbaar via het centrale telefoonnummer 06 – 57 02 19 77.
 

Lees ook

Automobiliste botst tegen boom

RHEDEN – Op de Groensestraat in Rheden is een automobiliste vorige week woensdag tegen een …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.