Home / Eerbeek / PvdA Ombudsteam krijgt veel klachten over busvervoer Syntus en Breng

PvdA Ombudsteam krijgt veel klachten over busvervoer Syntus en Breng

EERBEEK – Het PvdA-Ombudsteam Brummen-Eerbeek heeft veel klachten ontvangen van passagiers van de lijndienst van Syntus Eerbeek-Apeldoorn v.v.. Vooral scholieren worden steeds maar weer de dupe van het bijvoorbeeld doorrijden en het niet verschijnen van bussen. Ook komen er veel klachten binnen over nieuwe abonnementen per januari 2012.

In november 2011 is hierover door het Ombudsteam al een correspondentie-procedure opgezet tussen het team en de busmaatschappij Syntus in Doetinchem over de lijnen 109 en 43, betreffende alle haltes in Eerbeek. Als proef op de som heeft een lid van het Ombudsteam van de PvdA Brummen-Eerbeek dit een keer getest en het bleek inderdaad het geval dat bussen haltes voorbij rijden terwijl scholieren wel degelijk aangaven dat zij mee wilden rijden. Dit met het gevolg dat regelmatig scholieren te laat op school komen. Ja, en dan blijft een straf op den duur niet uit. De schoolleiding is namelijk van mening dat het missen van een bus als een smoes wordt opgevat. Zo moesten zij de dag daarop een half uur eerder op school komen. Daarnaast krijgen leerlingen van chauffeurs van BRENG te horen dat hun trajectkaarten in de BRENG bussen niet geldig zijn. Een woordvoerder van Syntus zegt dat dat niet kan omdat BRENG in opdracht van Syntus het traject Eerbeek-Apeldoorn rijdt. Het PvdA Ombudsteam hoort tevens dat vele gezinnen zijn overvallen door het feit dat men per 01-01-2012 geen nieuwe maandkaarten meer kan kopen. Het team verwijt de concessiehouder dat hun communicatie op een zeer laag peil staat. Kaartverkoper Tabor-Primera wordt regelmatig gebeld of aangesproken door leerlingen cq ouders over zaken als maandkaarten die niet geldig zijn bij BRENG.

In de brief van 6 januari aan Syntus stelt het PvdA-Ombudsteam niet meer de vraag wat de maatschappij als concessiehouder op dit traject gaat doen om deze ongewenste situatie te voorkomen. Zij deelt Syntus hierin mee dat zij nu een persbericht laat uitgaan waar deze problematiek aan de orde wordt gesteld en de ouders oproepen klachten over het vervoer op het traject Eerbeek-Apeldorrn visa versa te melden aan het PvdA Ombudsteam Brummen-Eerbeek. Eén van de klachten is nu al met geen pen te beschrijven. Bus 109 kon op de autosnelweg niet verder rijden wegens pech. Kan gebeuren, er komt even later een andere bus. De chauffeur van de kapotte bus gaat met deze bus mee en laat de passagiers (voornamelijk schoolkinderen) buiten de kapotte bus langs de snelweg staan. Er is geen vervangend vervoer. Uiteindelijk komt een chauffeur de bus ophalen en neemt alsnog deze kinderen in de kapotte bus mee naar Apeldoorn. De klagende ouders krijgen te horen: ,,U kunt met uw auto toch ook pech krijgen” en daarmee werd de klacht dat leerlingen langs de snelweg gedropt zijn, afgedaan. Reacties kunnen worden gestuurd naar het mailadres: ombudsteambrummeneerbeek@gmail.com. Of telefonisch: 0313 437962.
 

Lees ook

Succesvol bedrijvenvoetbaltoernooi

EERBEEK – Eerbeekse Boys hield het eerste weekend van juni het jaarlijkse bedrijvenvoetbaltoernooi. Onder gunstige …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.