Home / Eerbeek / KIEMM gaat muziekonderwijs in Eerbeek verzorgen

KIEMM gaat muziekonderwijs in Eerbeek verzorgen

EERBEEK – Wat gebeurt er met kinderen als zij samen muziek spelen? De leerlingengroep van muziekvereniging Eendracht demonstreerde het in de Schuure tijdens een voorlichtingsavond van stichting KIEMM. Vanaf januari 2012 start KIEMM met muziekonderwijs op alle basisscholen in Eerbeek. Ouders van kinderen uit groep 6 kregen alvast een voorproefje van wat hun kind over een maand te wachten staat.

Het team van KIEMM heeft zich voor een flinke uitdaging gesteld. Vanaf januari 2012 gaan ruim 100 kinderen kennis maken met muziek via zogeheten blazersklassen. Daarbij krijgt elk kind een blaasinstrument in bruikleen om ook thuis te kunnen oefenen. Voor de nog jonge stichting is het een grote aanschaf. “Het is wat anders dan het kopen van een zak appels,” aldus projectmanager Liane van der Veen. “Maar niettemin vormt het een belangrijke investering en hopelijk de kiem voor de muzikale vorming van veel kinderen in Eerbeek.”

Via het programma Kinderen Maken Muziek, opgericht naar aanleiding van de 40ste verjaardag van Prinses Maxima, ontvangt KIEMM een subsidie. Dat bedrag is niet toereikend om alle kosten voor instrumentarium en docenten op te vangen. Daarom is KIEMM blijvend op zoek naar sponsoren. In de afgelopen maanden hebben gelukkig verschillende bedrijven uit Eerbeek en omgeving aangegeven KIEMM financieel te willen steunen. Liane van der Veen: “We zijn daar erg blij mee en hopen dat meer sponsoren zich melden, zodat we de blazersklassen ook na 2012 kunnen voortzetten.”

Tijdens de voorlichtingsavond kregen ouders uitleg over de blazersklassen en konden zij kennis maken met de mensen achter KIEMM. Suzan Lutke, adviseur muziekeducatie en verbonden aan muziekvereniging Eendracht, vertelde over de opzet van blazersklassen. Na een aantal lessen muzikale vorming waarin kinderen bijvoorbeeld leren hoe een notenschrift eruit ziet, maken ze de keuze voor een instrument: een bugel, trompet, hoorn, euphonium of trombone. Vervolgens leren ze samen muziek te maken.
Juist het samen muziek spelen vormt een belangrijk uitgangspunt van de blazersklassen en heeft een positief effect op de sociale vaardigheden van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek, maar ook uit eigen ervaring. Lutke merkt het effect bij de Leerlingengroep van muziekvereniging Eendracht waar ze sinds enige tijd voor staat. “Nu we een aantal maanden samen spelen, merk ik dat ze spontaan zelf beginnen te spelen, wanneer ik even wegloop. Dat kan alleen maar als je wilt luisteren én wilt samenwerken. Toen dat voor het eerst gebeurde, was dat voor mij het ultieme bewijs dat muziek maken ook leidt tot sociale vorming van kinderen. Ze helpen elkaar bijvoorbeeld ook bij zaken buiten de muziek om, zoals het opruimen van de stoelen.”

Het mini-concert van de Leerlingengroep maakte de uitleg aan ouders extra beeldend. Het plezier bij de kinderen was duidelijk te zien. Naast dat ze met z’n allen de nodige decibels ten gehore brengen, vinden de kinderen het vooral ook gaaf om samen een akkoord neer te zetten. Het enthousiasme blijft bovendien niet voorbehouden aan de jonge muzikanten. Aan het einde van de avond waagden ook de meeste ouders een poging om tonen uit een instrument te krijgen. Een ouder: ”Geweldig dat mijn kind muziek gaat leren spelen. Ik wou dat ik vroeger die gelegenheid had gehad.”
 

Lees ook

Succesvol bedrijvenvoetbaltoernooi

EERBEEK – Eerbeekse Boys hield het eerste weekend van juni het jaarlijkse bedrijvenvoetbaltoernooi. Onder gunstige …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.