Heine besluit Super de Boer om te wisselen voor grote Jumbo supermarkt

EERBEEK – (Business & shopping) De Familie Heine heeft het besluit genomen; ze stappen over naar Jumbo. “Onze grootste zorg nu? Dat klanten beseffen dat voor onze Jumbo een groot assortiment, de beste kwaliteit, goede en vriendelijke medewerkers en een perfecte winkelservice voor ons het belangrijkst is. Dát in combinatie met een laagste prijsgarantie van Jumbo maakt het tot een fantastische combinatie”, aldus Casper Heine.

“Jumbo Eerbeek heeft straks geen weekfolder meer. Dat is wennen voor ons, maar ook voor onze klanten. We hebben inmiddels elders uit het land begrepen dat het goed uitpakt, dat is een geruststelling. Het is natuurlijk ontzettend spannend hoe zo’n verandering van formule zich ontwikkelt”, vertelt Casper Heine. “Bij Jumbo stellen ze ons daarin gerust. Het is een AlleDagenLagePrijzen winkelconcept, iets wat je trouwens al langer ziet bij bruin- en witgoed winkels. Dat betekent dat Jumbo een laagste prijsgarantie kent. Daarom hebben wij voor de Jumbo-formule gekozen. Al ruim 35 jaar zijn we nu met onze supermarkt in Eerbeek gevestigd en al die tijd was kwaliteit en winkelservice, samen met een groot en vernieuwend assortiment, de basis voor onze succesvolle winkel. Daarmee hebben we ons de afgelopen jaren ook weten te onderscheiden en zijn we uitgegroeid tot een gezichtsbepalende winkel met regionale aantrekkingskracht. Nu gaan we die elementen koppelen aan het zéér aantrekkelijke prijsniveau van Jumbo en daarmee verwachten we een ijzersterke combinatie te hebben, want nu zijn we ook – eindelijk – in het prijsaspect de beste!"

De lage prijzen van Jumbo komen voort uit het feit dat de van oorsprong Brabantse supermarktketen voor klanten een zo laag mogelijke verkoopprijs centraal stelt. Alle overbodige kostenaspecten zijn uit de winkelketen gesneden. Spaaracties zijn er bijvoorbeeld niet. Klantenkaarten? Een kostenverhogende, dus overbodige luxe, stelt Jumbo. Linksom of rechtsom; het moet uiteindelijk altijd weer in de consumentenprijs verdisconteerd worden. De filosofie van de tot inmiddels landelijk en snelst groeiende supermarktformule is hartstikke duidelijk. Sponsoring kent Jumbo ook (bijna) niet.

Casper Heine: "Dat laatste aspect, sponsoring, zal voor ons nog het meest wennen zijn. Al zolang ik me kan heugen zijn we met ons familiebedrijf lokaal betrokken met allerlei activiteiten. In eerste instantie zal ik me natuurlijk volledig moeten conformeren aan de zeer succesvolle Jumbo-formule, maar het blijft buiten kijf dat we maatschappelijk zeer betrokken blijven ondernemen. Hoe dat straks in de praktijk ingevuld kan worden, moeten we nog even bekijken, maar dat komt helemaal goed."

Het is dus Jumbo geworden. De familie Heine heeft natuurlijk ook naar andere supermarkt-formules gekeken. Heine: "We zijn ondernemers en als we dan alle grote formules van Nederland naast elkaar zetten, dan voelt Jumbo het best. Ook dat is een familiebedrijf met een echte ondernemersgeest. De lijnen zijn kort, beslissingen worden snel genomen, en ook snel doorgevoerd en altijd met het doel om de consument centraal te stellen. Dát is hoe wij willen werken. En als voor ons het prijsimago ook nog eens goed is, klopt het plaatje helemaal, en is voor ons de cirkel rond.

Onze winkel is ook straks een geweldige sfeervolle kwaliteitssupermarkt, met uitstekende medewerkers, maar dan wél met een zeer scherp prijskarakter. Wij willen dus ook absoluut niet vergeleken worden met het kille en afstandelijke van een discounter, alleen op prijs!"

De veranderingen zijn groot. Jumbo heeft een nóg groter assortiment dan Super de Boer, de winkel gaat helemaal ‘op z’n kop’. Nog voor de zomer moet de winkel in gele kleuren open. "We moeten dus flink gas geven, maar voorbereidingen lopen inmiddels en we zitten goed op schema." De winkel gaat ruim twee weken dicht tijdens de verbouwing. Een lange periode en zelfs de ervaren familie Heine heeft dat nog niet eerder mee gemaakt. Ook daarin worden ze door Jumbo gerust gesteld.

De uiteindelijke keuze voor een andere winkelformule heeft na het bekend worden dat Super de Boer ophoudt te bestaan, in Eerbeek dus lang op zich laten wachten. Casper Heine: "We hebben daarvoor echt de tijd genomen, goed gekeken wat we wilden, wat we trouwens altijd gedaan hebben en dat is misschien wel het belangrijkst; hoe of de levensmiddelenbranche, het consumenten koopgedrag en het eetgedrag zich de komende jaren ontwikkelt. Daar hebben we voor ons gevoel de juiste ondernemersformule bijgezocht. We hebben er alle vertrouwen in dat we rondom de zomer een fantastische maar vooral weer een moderne en vriendelijke supermarkt voortzetten.”

“Het personeel is intussen ingelicht en toont veel enthousiasme. Ze gaan echt voor iets heel nieuws. Fris en modern, maar ook een nieuwe cultuur, met een nieuwe uitdaging. De dagelijkse routine moet eruit. De ruim 35 jaar ervaring die we hebben opgebouwd moeten we ombuigen naar werken aan 35 jaar toekomst. Daar hebben we onze vakkundige medewerkers keihard bij nodig. Ze worden de komende maanden daarvoor nog extra getraind. Het goed uitdragen van de formule met de beste kwaliteit voor de laagste prijs, dát is de echte uitdaging!"

foto:
Casper Heine: “De beslissing is gevallen, we worden een Jumbo-supermarkt.” – foto: Wencel Maresch