ZEVENAAR – Burgers en ondernemers van de gemeente Zevenaars krijgen te maken met minder regels en een betere service. Met dat besluit geeft het college van burgemeester en wethouders gevolg aan de afspraken in het Coalitieakkoord om het aantal regels te verminderen.
Hiermee werkt de gemeente hard aan het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen. Ook wordt hiermee aangesloten bij landelijke initiatieven die tot administratieve lastenverlichting leiden.
Aan de hand van een vijftal bouwstenen wordt een start gemaakt met het verbeteren van de dienstverlening. De gemeentelijke regels worden doorgelicht en in een nieuw jasje gestoken, ongebruikelijke of overbodige regels worden geschrapt. Naast het bevorderen van de ‘digitale dienstverlening’ wordt er ook gewerkt aan het ‘verminderen of afschaffen van regels die de klant als hinderlijk ervaart’ en het ‘beperken van indieningvereisten’. Hiermee worden stappen gezet naar het bevorderen van de klanttevredenheid en een efficiëntere manier van (samen)werken.
Om het gemeentelijke dienstverleningsklimaat aan het lokale bedrijfsleven te verbeteren wordt het instrument ‘Bewijs van Goede Dienst’ ingevoerd. De dienstverlening van Zevenaar aan bedrijven wordt gemeten op basis van tien normen. Dit geeft een goed en betrouwbaar beeld om te zien waar er goed gescoord wordt, maar, veel belangrijker, waar verbeteringen mogelijk zijn. Via deze weg gaat de gemeente gesprekken aan met ondernemers. De Kamer van Koophandel heeft aangeboden hierin mee te werken.
Met de ‘Flitsvergunning’ worden vergunningaanvragen veel sneller afgerond, tot maximaal 25% van de wettelijke termijn. Voorbeelden zijn vergunningen voor dakkapellen, bijgebouwen, aanbouwen, overkappingen of bijvoorbeeld erfafscheidingen. Burgers en bedrijven ervaren de doorlooptijd van de afhandeling vaak als te lang.
Met het Bewijs van Goede Dienst en de flitsvergunning wil de gemeente haar service uitbreiden en de tevredenheid over de gemeentelijke dienstverlening vergroten.