Sprinter geeft veel trillingshinder

    REGIO – De nieuwe Sprinter zorgt voor meer trillingen langs het spoor dan andere soorten treinen. Dit blijkt uit een onderzoek van de gemeente Rheden en de provincie Gelderland.

    De resultaten van het onderzoek werden vorige week gepresenteerd in een bijeenkomst van de Rhedense gemeenteraad. De blauw-geel-witte Sprinter wordt sinds begin 2009 door de NS ingezet als stoptrein tussen Zutphen en Nijmegen. Klachten van twee inwoonsters van De Steeg over meer trillingen langs het spoor vormden de aanleiding voor het onderzoek. Nadat Prorail en de NS geen gehoor gaven aan hun klachten, benaderden beide bewoonsters de gemeente en de provincie. Tijdens het onderzoek, dat in het najaar van 2009 plaatsvond, werd de trillingshinder van de Sprinter vergeleken met de overlast van andere treinen. Ook werd onderzocht of de trillingen voldoen aan de richtlijnen. Voor trillingen langs het spoor is nog geen wetgeving, maar er zijn wel streefwaarden vastgesteld. De metingen werden op negen adressen in de gemeente Rheden uitgevoerd, onder meer in De Steeg en Velp. Op vier locaties was er sprake van een ruime overschrijding van de streefwaarden. Verder kwam naar voren dat de Sprinter meer trillingen veroorzaakt dan andere treinen. De gemeente heeft naar aanleiding van deze resultaten een brief naar Prorail en de NS gestuurd om het probleem van de Sprinter aan de kaak te stellen. De NS hebben inmiddels laten weten dat zij nog niet op de hoogte waren van de klachten en dat ze in overleg gaan met spoorwegbeheerder Prorail. De Tweede Kamer buigt zich binnenkort over wettelijke normen voor trillingen langs het spoor.

    LAAT EEN REACTIE ACHTER

    Vul alstublieft uw commentaar in!
    Vul hier uw naam in

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.