Home / Regio / Politie NO-Gelderland start pilot ‘Telefonische Aangifte’

Politie NO-Gelderland start pilot ‘Telefonische Aangifte’

REGIO – Sedert woensdag 15 september kunnen burgers ook telefonisch aangifte doen bij de politie Noord- en Oost-Gelderland. Dit houdt in dat burgers niet perse naar het politiebureau hoeven te gaan, maar vanaf elke willekeurige plek telefonisch aangifte kunnen doen.

Als een burger aangifte wil doen kan dat op dit moment op drie manieren. Sommige feiten kan de burger via internetaangifte afhandelen. Dit is het geval wanneer er bijvoorbeeld geen daderindicatie is. Denk bijvoorbeeld aan een diefstal van een fiets, zonder dat daar getuigen van zijn. Naast internetaangifte kan de burger ook een afspraak maken om op het politiebureau aangifte te doen. De burger belt allereerst met 0900-8844 en maakt vervolgens een afspraak en gaat naar het politiebureau. Tot slot kan de burger schriftelijk aangifte doen met behulp van een aangifteformulier. Met de vorm van telefonische aangifte, biedt de politie een vierde mogelijkheid aan om aangifte te doen. Het is bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld geen tijd hebben om naar het politiebureau te gaan, of niet naar het politiebureau kunnen komen.

Wat is telefonische aangifte?
Voor een telefonische aangifte maakt de burger eerst een belafspraak via 0900-8844. De politiemedewerker maakt samen met de burger een belafspraak en geeft aan welke bescheiden en/of gegevens de burger bij de hand moet houden tijdens de telefonische aangifte. Op het afgesproken tijdstip belt de politie de aangever. De politiemedewerker neemt de aangifte op. Het lijkt dan ook erg op het doen van aangifte op een politiebureau met dat verschil dat de burger en de politiemedewerker elkaar niet kunnen zien.

De pilot
In de pilotfase kan de burger telefonisch aangifte doen van die feiten die nu ook van toepassing zijn op het doen van een aangifte via internet. De pilot start op woensdag 15 september en loopt tot en met december 2010. Na de pilot volgt een evaluatie van dit project. Het is dan belangrijk om te beoordelen hoe de burger telefonische aangifte heeft ervaren. Wat gaat er goed en wat kan er beter? Hoe vaak heeft de burger gebruik gemaakt van de optie telefonische aangifte? Is het noodzakelijk om het aantal feiten dat voor telefonische aangifte in aanmerking komt uit te breiden?
 

Lees ook

Kanaalweek laat het Apeldoorns Kanaal leven

REGIO – Van 23 tot en met 30 juni vindt onder het motto ’schakel van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.