Home / Tonden / Tondense fotografe schittert in Japanse commercial

Tondense fotografe schittert in Japanse commercial

TONDEN – In Nederland is ze bekend bij haar buren en onder collega’s. In Japan verschijnt het gezicht van de Tondense fotografe Hennie van Heerden twee maal per avond op televisie. Dit voorjaar kreeg ze een rol in een commercial voor het gerenommeerde merk Canon.

Hennie van Heerden heeft dit voorjaar net besloten haar vaste baan op te zeggen en het te proberen als professioneel fotograaf als ze een e-mailtje in de digitale postbus krijgt. Een Japans reclamebureau wil weten of ze een rol zou willen spelen in een reclamecampagne voor het nieuwe model camera van Canon. “Ik nam het eerst helemaal niet serieus en dacht dat iemand een grapje met me wilde uithalen”, vertelt Van Heerden. “Pas toen er na wat heen-en-weer mailen storyboards werden verstuurd, bedacht ik dat het wel eens echt kon zijn. En zelfs toen geloofde ik het niet, heb zelfs nog mijn e-ticket bij KLM geverifieerd.”

Kartonnen uil

Eenmaal in Japan wacht Van Heerden een onwerkelijke ervaring. “Je hebt er geen idee van hoeveel mensen bij zo’n productie betrokken zijn. De eerste week in Japan zijn we met een busje het land door gecrost om een locatie te zoeken. De opzet van de commercial was al duidelijk, het zou draaien om een uil. En zo liep ik ineens met een groepje Japanners door het bos. Eén van hen hield een kartonnen uil op een stok omhoog, zodat de regisseur en ik konden kijken of het beeld ons beviel, echt heel grappig.” Na een kort verblijf in Nederland ging Van Heerden terug. In 2,5 week is er hard gewerkt, met als uiteindelijk resultaat een commercial van dertig seconden, een advertentiecampagne en een serie interviews, die online te bekijken is. “Onvoorstelbaar hoeveel bij zo’n productie komt kijken aan apparatuur, stellages en mensen. En dat draaide allemaal om mij, ik werd er gewoon nerveus van. Zo moest ik foto’s van een uil maken voor de print-campagne. Ik ben gewend in mijn eentje door de natuur te sluipen en nu moest ik mijn werk doen met een groep Japanners die op mijn vingers keken en foto’s maakten met hun mobieltje. Heel onwerkelijk.”

Het uiteindelijke resultaat mag er zeker zijn. Eind mei is de campagne gestart en verschijnt het gezicht van Van Heerden met regelmaat in diverse tijdschriften en twee keer per avond op televisie in een schitterende commercial. “Het idee dat ik elke avond op televisie te zien ben, is heel abstract. Ik ben er wel trots op dat ik hier een bijdrage aan heb mogen leveren en dat ik voor een bedrijf als Canon heb mogen werken.”

Internetsite

Canon heeft Hennie van Heerden gevonden via internet. “Ik publiceer mijn foto’s nu al een aantal jaren op fotosite Flickr.com, eigenlijk op aanraden van mijn schoonzusje, die vond dat ik meer moest doen met mijn hobby. Ik was altijd al bezig met fotografie, maar je weet hoe dat gaat: je maakt mooie plaatjes en doet er vervolgens weinig meer mee.” Via Flickr heeft Van Heerden inmiddels een internationaal netwerk opgebouwd. Ze is geen onbekende meer onder fotografen. “Via Flickr kreeg ik veel feedback, wat me heeft gestimuleerd om hier verder mee te werken.”
Inmiddels reist Van Heerden door binnen- en buitenland voor het maken van foto’s, maar de meeste foto’s worden gewoon bij haar in de buurt genomen. “Mijn favoriete foto heb ik gewoon hier in het bos gemaakt. Je hoeft helemaal niet ver te gaan voor een mooi plaatje. Je moet alleen leren kijken. Ik zie veel meer dan een aantal jaren geleden. Ik zie meer dieren langs de kant van de weg en heb tegenwoordig ook altijd een camera bij me. Je weet nooit wat je voor moois tegenkomt onderweg.”

Magisch

Bij het maken van een foto gaat het Van Heerden om de emotie. “Een foto van een beest maken kan iedereen, ik wil er iets bij voelen. Een foto moet me iets doen. Ik vergelijk fotograferen wel eens met jagen, hoewel ik zelf niet jaag, maar dat stel ik er zo bij voor. In mijn hoofd heb ik een beeld van hoe ik het dier op de gevoelige plaat wil vastleggen en het is de uitdaging om vol te houden tot dit lukt. Je hebt de spanning van het wachten en observeren en de adrenaline als je dan de trekker overhaalt, of in mijn geval op de ontspanknop drukt. Gelukkig loopt bij mij het dier gewoon verder. Maar als ik door de zoeker kijk en afdruk weet ik soms al: yes, dit is ‘m. Dat gevoel is magisch.”

www.hennievanheerden.com

Foto: Hennie van Heerden (links) op de set van de Canon-commercial in Japan
 

Lees ook

Tonden geniet

TONDEN – Met de uitnodiging van het komisch gezelschap Herman in een Bakje Geitenkwark hoopte …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.