RHEDEN – De uitbreiding van het goederenvervoer over de IJssellijn vindt GroenLinks onaanvaardbaar. Tijdens de treinreis, met Tweede Kamerlid Ineke Gendt en vertegenwoordigers van GroenLinks van Provinciale Staten en aan de IJssellijn gelegen gemeenten, werden mogelijke oplossingen besproken om uitbreiding van het goederenvervoer over de IJssellijn te voorkomen: eerst de flessenhals oplossen bij Emmerich, vervolgens zoveel mogelijk vervoer over water, pas dan kijken naar een Noordtak van de Betuwelijn, maar zeker niet over bestaand spoor.
Bij het afblazen van de Noordtak is destijds vastgesteld dat een afzonderlike Noordtak noodzakelijk zou worden bij meer dan eenentwintig goederentreinen per dag. Nu bestaan er plannen om over de bestaande IJssellijn tot maximaal negentig goederentreinen te laten rijden met een grotere lengte, een grotere asdruk, meer trillingen en lawaai, meer gevaarlijke stoffen en zwaardere en meer vervuilende fijnstof. Terwijl beloften over gevelisolatie van huizen langs het spoor nog lang niet zijn ingelost, slechts een derde van de te isoleren woningen zijn al aangepakt. Meer goederentransport blokkeert ook de mogelijkheden om dit spoor verder te ontwikkelen voor het personenvervoer om de openbaarvervoer problematiek aan te pakken. Dit alles vindt GroenLinks onaanvaardbaar.
GroenLinks Rheden werkt structureel en pro-actief om het probleem bij de bron aan te pakken. GroenLinks Rheden brengt landelijke, provinciale en regionale vertegenwoordigers bij elkaar om het draagvlak te vergroten voor alternatieve oplossingen. GroenLinks strijdt voor schone lucht, stilte en veiligheid.
© Copyright 2023, Alle rechten voorbehouden, Regiobode BV - Industrielaan 22 - 6951 KG Dieren - tel.: 0313-41 52 00