BRUMMEN – De gemeente Brummen zal zich in de toekomst verzetten tegen de opwaardering van het spoor in de gemeente. Via de IJssellijn zal in de toekomst veel meer vrachtvervoer plaatsvinden, als het aan het Rijk ligt tenminste.
De NS wil in het westen gaan werken volgens het zogenaamd spoorboekloos rijden. Daarvoor moet het vrachtvervoer per spoor naar andere routes uitwijken, onder andere naar de IJssellijn, het spoor tussen Arnhem en Zwolle. Wethouder Eef van Ooijen is niet tevreden met deze ontwikkeling. “De toename in goederenverkeer die wordt verzien, legt te veel druk op het spoor. De spoorlijn die onder meer door onze gemeente loopt, is aangelegd in 1865 en simpelweg niet berekend op zoveel verkeer. Het zal teveel overlast veroorzaken.” Er is landelijk zo’n 4,2 miljard euro beschikbaar om maatregelen te nemen, maar een groot deel van dit bedrag is al geoormerkt voor bepaalde onderdelen van het project en het is maar de vraag of geluidswereld maatregelen wenselijk en voldoende zijn.
Daarnaast maakt Van Ooijen zich zorgen over de barrièrewerking van een drukker spoor. “We hebben in de gemeente veel gelijkvloerse overgangen en die zijn straks nog meer gesloten. Dat levert onveilige situaties op en overlast. Hulpdiensten als brandweer en ambulance kunnen problemen krijgen.”
Het landsdeel Oost, waarin de provincies Gelderland en Overijssel samenwerken, hebben onderzoek uit laten voeren naar alternatieven. Ook is opdracht gegeven dit onderzoek uit te diepen. De resultaten worden in nieuw overleg met Den Haag meegenomen. Volgens Van Ooijen is de beste oplossing het aanleggen van een heel nieuwe lijn, puur bestemd voor goederenvervoer. “Ons huidige spoor is simpelweg niet ingericht voor een intensieve vervoersfunctie.”